La revolució serà lúdica, o no serà

Colectic
Autor/a: 
Carla Fajardo Martín
Part de l'equip de Revolúdica participant en un joc de cartes. Font: Revolúdica
Part de l'equip de Revolúdica participant en un joc de cartes. Font: Revolúdica

La revolució serà lúdica, o no serà

Autor/a: 
Carla Fajardo Martín
Colectic

Resum: 

Revolúdica és una organització que treballa amb el joc com a eina de transformació social que s'ha incorporat aquest curs al Canòdrom - Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica.

Revolúdica és una organització que treballa amb el joc com a eina de transformació social. Parlem amb el seu equip després que s'hagi incorporat al Canòdrom - Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica com a organització resident aquest curs.

Què és Revolúdica i què feu?

Revolúdica és una iniciativa que neix el 2021 de la mà de Noemí Blanch, Pablo Garaizar, Cati Hernández i Emiliano Labrador, i que basa els seus fonaments en la unió de dos grans àmbits: el poder del joc i la millora social. D’aquesta unió sorgeix la REVOLUCIÓ BASADA EN JOC (RBJ), una estratègia de transformació social que utilitza el joc com a palanca de canvi.

La RBJ utilitza elements lúdics que tenen un propòsit social amb la intenció de transformar la realitat, sensibilitzar en temes actuals, donar visibilitat i empoderar col·lectius, proposar alternatives, revisar estructures, etc. Aquests elements lúdics que utilitza la RBJ poden ser jocs de taula, jocs de rol, videojocs, gamificacions, transformacions d’espais, hackejos lúdics de realitats i totes aquelles propostes que uneixen joc i transformació social.

Quins objectius teniu?

Els objectius de Revolúdica són donar visibilitat a projectes lúdics amb propòsits socials que ja existeixin, impulsar nous projectes RBJ de forma col·laborativa i generar contingut teòric en relació a la RBJ.

Què és per a vosaltres el joc?

El joc és un element que ens connecta amb altres persones i amb nosaltres mateixes i que ens permet relacionar-nos dins d’un cercle màgic on actuem segons unes regles que no són les quotidianes. Gràcies al joc generem experiències vivencials que connecten amb les nostres emocions i això provoca immersió i compromís amb l’experiència.

Per aquest motiu, el joc també pot ser una eina per facilitar aprenentatges, motivar la participació i, per descomptat, per qüestionar i canviar realitats. Precisament aquest cercle màgic que genera el joc permet imaginar una nova realitat, crear-ne les regles i performar segons aquestes. Afrontar el joc en primera persona permet
comprendre millor allò que ens transmeten i vincular-nos amb la situació a nivell emocional. Per això creiem que la revolució serà lúdica o no serà.

Què tenen en comú les vostres propostes lúdiques?

Les propostes lúdiques sota el paraigüa de la RBJ qüestionen l’estatus i/o presenten noves realitats, més justes i humanes. És a dir, proposen trencar amb les regles establertes i crear-ne de noves. Tal i com expliquem al nostre manifest, els jocs en tant que artefacte cultural, tenen el poder de perpetuar realitats o de canviar-les per aconseguir un impacte positiu en les persones.

La vida és un joc asimètric mal dissenyat i creiem que podem canviar les regles del joc per convertir-lo en un joc més just i, per descomptat, divertit.

La nostra societat s’oblida sovint del plaer de jugar?

La societat associa jugar a la infància i tendeix a reprimir la nostra actitud lúdica per convertir-nos en persones adultes productives. Però l’actitud lúdica és, certament, molt difícil de reprimir i per això existeix la gamificació, una tècnica que dóna un propòsit productiu al joc i que, en alguns casos, inclús perverteix el seu objectiu principal: la diversió. La RBJ, per damunt de totes les coses, defensa el joc com a activitat de diversió no productiva; jugar pel plaer de jugar.

Hi ha un estigma al voltant del joc com a pèrdua de temps? I dels videojocs especialment?

En una societat capitalista es considera que no produir és perdre el temps. I per això mateix creiem que jugar és un acte revolucionari. Els videojocs són sovint jutjats pels seus missatges masclistes o violents. Però només són un mirall de la societat, en què el masclisme i la violència són una realitat diària. Aquestes són característiques que també trobem a altres artefactes culturals com són les pel·lícules, els llibres o la música.

Què suposa per a vosaltres incoporar-vos al Canòdrom?

El Canòdrom, com espai ateneu d’Innovació Digital i Democràtica és l’ecosistema perfecte per establir xarxes per generar projectes i iniciatives basades en la reapropiació tant dels espais físics com simbòlics de la ciutat per part de totes les persones que l'habiten per, a través del joc, promoure els canvis que considerin necessaris per a la transformació social. Volem trobar-nos amb altres entitats i organitzacions per crear xarxes i impulsar projectes de manera conjunta.

Quins projectes teniu en marxa?

Actualment estem dinamitzant tallers de creació de jocs al Centre Cívic Sant Agustí acompanyant en la creació de jocs amb propòsit social, també estem fent una recerca de recursos lúdics amb impacte social per donar-los visibilitat a la nostra web i estem redactant contingut teòric en relació a la RBJ com, per exemple, la participació que vam fer a DIGRA España (Digital Games Research Association).

Properament, amb la nostra incorporació al Canòdrom, ens agradaria crear sinergies amb altres projectes i proposar activitats en la línia de la Revolució Basada en Joc.

Afegeix un comentari nou