Un joc virtual apropa les religions i la dimensió espiritual al jovent

LaviniaNext
Autor/a: 
Marta Catena
L'objectiu principal del joc és apropar al jovent català les diferents religions i creences que hi ha i aprofundir en la dimensió espiritual. Font: Llicència CC Unsplash
L'objectiu principal del joc és apropar al jovent català les diferents religions i creences que hi ha i aprofundir en la dimensió espiritual. Font: Llicència CC Unsplash
El joc consisteix a resoldre un misteri, a través de reptes i enigmes, per aconseguir que la futura societat no quedi inhibida de capacitat espiritual. Font: Departament de Justícia, Drets i Memòria
El joc consisteix a resoldre un misteri, a través de reptes i enigmes, per aconseguir que la futura societat no quedi inhibida de capacitat espiritual. Font: Departament de Justícia, Drets i Memòria
La usuària viatja a l'any 2040, en el qual un laboratori d'última tecnologia ha creat un xip que incapacita la societat de sentir afecte. Font: Departament de Justícia, Drets i Memòria
La usuària viatja a l'any 2040, en el qual un laboratori d'última tecnologia ha creat un xip que incapacita la societat de sentir afecte. Font: Departament de Justícia, Drets i Memòria

Un joc virtual apropa les religions i la dimensió espiritual al jovent

Autor/a: 
Marta Catena
LaviniaNext

Resum: 

La Fundació Migra Studium ha realitzat ‘Missió Humanitas’ amb l’objectiu de fomentar el coneixement de les diferents creences i apropar la dimensió religiosa de Catalunya a les joves.

És l’any 2040. La investigadora Dorota Matí et convida a participar en una aventura futurista en la qual un laboratori ha creat un xip per desinhibir la capacitat espiritual de la raça humana. És de vital importància resoldre el misteri sobre aquest avenç tecnològic que està transformant la societat en trista i insatisfeta, incapaç de sentir afecte, comprensió o solidaritat cap a les altres.

Missió Humanitas’ és el món virtual que posa al centre la curiositat per aprendre sobre l’extensa diversitat de confessions religioses, creences i conviccions que envolten la nostra societat. D’aquesta manera defineix l’organització aquesta nova experiència adreçada a les joves, d’entre tretze i quinze anys, creada per apropar-les a la reflexió i el descobriment de la dimensió espiritual i religiosa.

El joc ha estat produït per la fundació Migra Studium per encàrrec de la Direcció General d'Afers Religiosos de la Generalitat, amb la finalitat de crear una proposta educativa, lúdica i entenedora, que el professorat pugui utilitzar en la seva agenda escolar per a l’aprenentatge dels infants i joves i les seves famílies.

Una experiència contemplativa

“Les joves han de tenir una actitud oberta, de curiositat i de capacitat per aprendre”, determina l'Alicia Guidonet, coordinadora de l’Espai Interreligiós de Migra Studium. A partir de les preguntes inicials i del desenvolupament del joc, l’experiència pretén ser reflexiva, amb la finalitat que les usuàries s’obrin a conèixer la diversitat religiosa i la dimensió espiritual, i es doni pas a “la sorpresa, la connexió i l’admiració”, afegeix Guidonet.

A mesura que avança el joc, les usuàries es troben amb diferents reptes i enigmes, els quals les ajudaran a conèixer diversos aspectes de les confessions religioses, com símbols, llocs de culte, celebracions i festivitats, textos sagrats… i elements de la dimensió espiritual i divinitats. Alguns dels exemples de conceptes que es tracten són la importància de la religió per a la vida de les persones; la relació amb la natura, la vida i la mort, i el sistema de valors i creences.

El joc compta amb dues guies complementàries, una per al professorat, la qual conté “tota la informació necessària per al bon desenvolupament del joc”, segons destaquen les creadores, i algunes recomanacions per a l’abans i el després de jugar-hi. A més, les educadores poden utilitzar aquesta eina per després dur a terme activitats complementàries, com visites a llocs de culte, treball amb testimonis a l’aula, etc. La segona guia és per a l’alumnat.

L’actual impacte de la religió en les joves

“La dimensió espiritual i la religiositat són temes que a l’adolescència o a la primera joventut queden bastant allunyades dels valors que imposa la societat”, opina Alicia Guidonet. La majoria de la joventut no està familiaritzada amb aquests conceptes i, algunes joves que s’hi apropen, ho conceben com un recurs o un espai de benestar, no com una manera de ser que integrin i per la qual actuïn.

A més, diferents estereotips alteren la percepció que les joves poden tenir de les diferents creences. Un dels objectius, també, és canviar aquesta “por a la diferència”, segons expressen les organitzadores, i aprendre els avantatges i l’enriquiment personal de conèixer i entendre la diversitat.

“Jo penso que tenen estereotips i interès o coneixement molt en funció del context. Per això nosaltres sempre proposem crear espais de convivència”, explica la coordinadora de l’Espai Interreligiós. Opina que si l’alumnat forma part d’un grup on conviuen diferents perfils, aquests estereotips es poden desmuntar.

L’experiència educativa de Migra Studium

“Aquest joc s’ha fet gràcies a la maleta pedagògica que hi ha a l’Espai Interreligiós de Migra Studium, un espai de treball en profunditat”, determina Alicia Guidonet. La proposta educativa de la fundació té en compte que la transformació personal i el fet d’obrir-se a una nova experiència demana un procés i un treball de llarg recorregut i aprofundiment. “El joc vol ser un inici, un punt d’inflexió per iniciar una cosa més profunda”, afegeix.

El dimarts 8 de novembre, en el marc de la Jornada RELIG2022, es presentarà oficialment el joc ‘Missió Humanitas’, a través d’un taller de recursos educatius lúdics.

Afegeix un comentari nou