Àmbit de la notícia
Cultural

ACTInYOUth: teatre i tecnologia per promoure la comunicació intercultural

Entitat redactora
Colectic
Autor/a
Alejandra Sanchez
  • Les participants en la cloenda de l'ACTInYOUth durant la primera dinàmica grupal. Font: Colectic.
    Les participants en la cloenda de l'ACTInYOUth durant la primera dinàmica grupal. Font: Colectic. Font: Colectic
  • Part de la representació del teatre d'ombres gitano. Font: Colectic.
    Part de la representació del teatre d'ombres gitano. Font: Colectic. Font: Colectic
  • L'equip de l'associació Carabutsí després de la representació del teatre d'ombres. Font: Colectic.
    L'equip de l'associació Carabutsí després de la representació del teatre d'ombres. Font: Colectic. Font: Colectic
  • Martina Mayrhofer, de Colectic, explicant la mecànica del joc de rol 'Data Control Wars'. Font: Colectic.
    Martina Mayrhofer, de Colectic, explicant la mecànica del joc de rol 'Data Control Wars'. Font: Colectic. Font: Colectic
  • Les participants en la cloenda de l'ACTInYOUth durant la partida de 'Data Control Wars'. Font: Colectic.
    Les participants en la cloenda de l'ACTInYOUth durant la partida de 'Data Control Wars'. Font: Colectic. Font: Colectic

Organitzacions socials de tota Europa han participat d’aquest projecte orientat a treballadores joves.

El projecte europeu ACTinYOUth ha acabat aquesta setmana a Barcelona amb una jornada final celebrada a l'Associació de Mestres Rosa Sensat. La trobada ha estat la cirereta del pastís dels dos anys de feina col·laborativa entre gairebé una desena d'entitats socials d'arreu del continent amb l'objectiu de promoure la comunicació intercultural de persones joves a través de metodologies teatrals.

El projecte ha comptat amb l'expertesa de set entitats de diversos països d'Europa, entre les quals es troben Culture.World.Me d'Holanda, Stichting CWM Education d'Alemanya, l'Associazione Culturale Smascherati d'Itàlia, Sdruzhenie Walk Together de Bulgària, l'Associaçao Check-In Cooperaçao e Desenvolvimento de Portugal, l'Iasis de Grècia i, per part de Catalunya, la cooperativa tecnològica Colectic, situada al barri del Raval, a Barcelona.

Al llarg dels dos anys de projecte, l'ACTInYOUth ha desenvolupat diverses metodologies de treball per apropar a les joves els principis de la comunicació intercultural, a través del teatre i la tecnologia. Entre altres activitats, s'han realitzat tallers de teatre amb joves i formacions a treballadores i educadores.

En el cas de Colectic, la representació nacional en el projecte, la cooperativa ha estat l'aliada tecnològica per la creació d'una plataforma interactiva, que consta d'un espai digital perquè les participants de tots els països puguin intercanviar idees, resultats i materials sobre les activitats en curs. Alhora, es tracta també d'una eina de formació en línia per a les educadores juvenils des d'on poden accedir a diferents recursos formatius i bones pràctiques.

A més, des de la cooperativa del Raval també han generat una 'performance interactiva' que permet viatjar per l'experiència i el treball de les persones joves participants.

Totes les entitats participants en l'ACTInYOUth han contribuït a crear un dossier conjunt que recull els resultats del projecte, els reptes específics i les solucions implementades, amb l'objectiu de difondre-ho en l'àmbit nacional i internacional. El document s'adreça especialment a organitzacions juvenils i organismes públics interessats a crear tallers locals interculturals per a fomentar la inclusió de les joves.

Dinàmiques comunicatives per trencar el gel

La jornada de tancament del projecte ACTInYOUth va començar amb una activitat a càrrec de Luismi Castillo, formador de Colectic, que es va encarregar de trencar el gel amb un joc on va atorgar a cadascuna de les participants un gomet d’un color diferent. Cada color es corresponia amb una paraula, un significat o una vigilant que havia de vetllar pel bon desenvolupament del joc.

Les participants havien de trobar quina paraula casava amb el seu significat, sota l’atenta mirada de l’equip de vigilants. Finalment, després de trobar totes les parelles paraula-significat, les participants van poder formar una frase clau que va servir com a tret de sortida a la jornada: ‘la bona comunicació és el pont entre la confusió i la claredat’.

Teatre per trencar estereotips

La cloenda va comptar amb la participació de l'equip de l'associació Carabutsí, també originària del barri del Raval. Diverses membres de l'entitat, capitanejades per Sam Mosquetón, president de l'associació, van interpretar la seva obra de teatre d'ombres 'L'arribada del Poble Gitano a Barcelona', sota la direcció artística de Gecko con Botas i amb guió de César Martínez.

Es tracta d'una representació que recorre la història del poble gitano des de la seva arribada a Barcelona, l'any 600, fins a la segona meitat del segle passat, moment en què la comunitat es va reunir a Londres per reconèixer el seu fet diferencial i dotar-se d'una bandera i un himne. Tot plegat, explicat a través d'una projecció d'ombres feta amb làmines impreses en 3D i la participació del propi equip de Carabutsí que interpretava diferents personatges.

Un cop finalitzada la representació, Sam Mosquetón va interpretar dues cançons, una primera en caló i, després, ‘Gitana Hechicera’, tema que va fer que totes les assistents s’animessin a ballar.

Tecnologia per apoderar les joves

Continuant amb la dinàmica festiva, la jornada va concloure amb el joc 'Data Control Wars' ideat per Colectic. Es tracta d'una dinàmica de rol que vol fer que totes les seves participants prenguin consciència de com cedim les nostres dades personals a través d'internet i què podem fer per canviar aquesta situació.

Abans d'iniciar el joc, Martina Mayrhofer, de Colectic, va convidar les participants a reflexionar sobre la quantitat de dades personals que donem, sense saber-ho, a grans corporacions. "Qui de totes nosaltres, ara mateix, no té un mòbil a la seva butxaca? Totes el tenim. Segur que, per arribar fins aquí, heu consultat la ruta en alguna aplicació o, si demà us poseu malaltes, entrareu al servei de salut a través d'internet. Tot això són dades que estem regalant a grans empreses", va concloure Mayrhofer.

Precisament aquestes grans empreses són un dels actors participants en el 'Data Control Wars', que compta amb quatre equips de jugadores:

  • Les corporacions turbocapitalistes que són la principal interfície de recollida de dades i manipulació del comportament.
  • Les usuàries integrades, que esdevenen una font de dades durant la seva vida diària, però sense tenir massa consciència de com succeeix aquest procés i quines implicacions té.
  • L’administració pública encarregada de generar els marcs reguladors pels quals operen la resta de participants del joc.
  • La ciutadania organitzada que es preocupa per qui té el poder sobre l’economia i les institucions públiques i que sap que Internet ha generat noves formes econòmiques i de control social.

A través d’una sèrie de cartes d’acció, els diferents equips han d’anar interactuant, arribant a acords i argumentant quina és la seva postura per tal de guanyar la ronda. Les rondes del joc van canviant i es van situant en diferents punts hipotètics del futur, de manera que es generen situacions noves situacions noves a les quals les jugadores han de saber respondre.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari