Àmbit de la notícia
Cultural

El Festival Panòptic posa el focus en l'impacte ambiental de les noves tecnologies

Entitat redactora
LaviniaNext
Autor/a
Carlos Faneca
  • Imatge de la quarta edició del Festival Panòptic al Mataró Art Contemporani (MAC) a l'antiga presó de Mataró.
    Imatge de la quarta edició del Festival Panòptic al Mataró Art Contemporani (MAC) a l'antiga presó de Mataró.
  • 'Neptune Frost', un dels llargmetratges destacats de la cinquena edició del Festival Panòptic.
    'Neptune Frost', un dels llargmetratges destacats de la cinquena edició del Festival Panòptic.
  • La programació inclou també opcions familiars, com ara la projecció de 'Wall-E', film sobre l'impacte ambiental de la tecnologia en el planeta.
    La programació inclou també opcions familiars, com ara la projecció de 'Wall-E', film sobre l'impacte ambiental de la tecnologia en el planeta.

La cinquena edició del festival que se celebra a Mataró de l'11 al 14 de maig, i que inclou llargmetratges, curtmetratges, exposicions i debats, també se centra en l'intrusisme creatiu de la intel·ligència artificial.

Els avenços que es produeixen en el món de la tecnologia van a un ritme més ràpid que la nostra pròpia comprensió. Cada cert temps ens trobem amb novetats que potencialment poden capgirar la nostra vida quan encara no hem paït l'anterior canvi de paradigma. Es tracta d'una cursa que, a més, no ens surt gratis. I és que l'impacte ambiental de la tecnologia és gran, amb especial incidència en els països del sud global, on el model extractivista també genera desigualtats socials i econòmiques en nom de la sostenibilitat al nord global. 

L'impacte ambiental de la tecnologia, i més concretament l'extractivisme de minerals, les deixalles tecnològiques i els recursos energètics, són alguns dels temes centrals de la cinquena edició del Panòptic, el Festival de Cinema, Arts Visuals i Pensament sobre la relació de la tecnologia amb la societat. El certament se celebrarà de l'11 al 14 de maig al Museu d'Art Contemporani (MAC Presó) i al Cafè Nou de Mataró.

"Sovint tenim la visió que el fet digital és un fet innocu, sense impacte i que és sostenible, però no sempre és així", reflexiona l'Elisenda Triadó, codirectora del festival. Algunes de les activitats programades en aquesta cinquena edició també versen sobre altres aspectes de la digitalització, com ara l'intrusisme creatiu de la intel·ligència artificial (IA).  

Totes les temàtiques s'analitzaran des d'una mirada crítica i a través de diverses disciplines, des del llargmetratge i el curtmetratge, fins al debat, passant per la música o l'exposició. "El Panòptic va néixer com un festival de cinema, però amb l'experiència de les anteriors edicions hem anat veient que estem tractant un tema que es pot abordar des de moltes disciplines", considera Triadó.

Quant als continguts audiovisuals, el festival s'aproxima a la temàtica a través de diferents realitats o narratives. Una d'elles és 'Neptune Frost', un cibermusical afrofuturista que imagina un futur digital en el qual els éssers humans es relacionen amb la tecnologia d'una forma no extractivista, un film que es complementa amb els comentaris de Dami Edwards de Black Seed Films. També destaca una sessió matinal infantil amb la projecció de 'Wall-E', "un clàssic que anticipava temes amb els quals ens trobem avui dia", assenyala la codirectora del festival.

La programació també inclou la projecció del llargmetratge 'Sonne', del curtmetratge documental 'Tracing Utopia', o la projecció de sis curts dins del marc de la Secció Oficial de Curtmetratges 2023.

L'intrusisme creatiu de la IA

Una de les curiositats de l'edició d'enguany del Panòptic és que el disseny de la imatge del festival, obra del dissenyador gràfic Eudald Van der Pla, s'ha realitzat amb Dall-E 2, una eina d'Open AI de generació d'imatges. "Ell mateix es va sorprendre de la capacitat de l'eina i van sorgir moltes preguntes sobre ètica i fins a quin punt un producte generat per la IA és un treball propi. Per altra banda, és evident que la IA juga el seu paper, però darrere hi ha una part humana creativa important que imagina el concepte, la idea i dona les ordres a la màquina", exposa.

Al voltant de les capacitats de la IA, i com els processos creatius es poden veure afectats, versarà una de les activitats de pensament del festival. 'IA: intrusisme artificial' és un debat que comptarà amb la participació d'Alejandra López Gabrielidis, filòsofa especialitzada en art i tecnologies digitals; i Marc PadróMarcel Pié, de Taller Estampa, un col·lectiu de programadores, realitzadores i investigadores que treballen en els àmbits de l’audiovisual i els entorns digitals. L'activitat estarà conduïda per la periodista Mila Rodríguez Medina.  

Enguany, a la programació hi col·laboraran dues entitats de Mataró: l'Associació Mataró LGTBI, per comentar 'Tracing Utopia', i Aiguamoll Records, que participarà en el vermut electrònic. "Volem mantenir aquests tipus de relacions amb el teixit associatiu de la ciutat", explica Triadó. El festival es tancarà amb l'entrega dels Premis Panòptic de la Secció Oficial de Curtmetratges 2023 i una festa de cloenda amb l'actuació especial de Sosun.dance, un grup d'electro-pop hi-energy, una de les novetats d'aquesta edició respecte a les anteriors.

Allunyar-se de la tecnofòbia

El Panòptic és un festival que va néixer l'any 2019 molt vinculat a l'espai de la presó de Mataró, un edifici catalogat com a bé d'interès local que s'ha restaurat durant els últims anys. Ara, convertit en la seu del Museu d'Art contemporani de Mataró, és l'espai on el Panòptic programa la majoria de les activitats. "La intenció del festival era relacionar la idea del Panòptic de Focault, d'observació des del centre per a un control social, amb el món digital o les xarxes socials, que s'estan convertint en unes possibles eines panòptiques", explica Triadó.

"Volíem observar l'impacte que té la tecnologia en la societat contemporània, des d'una mirada crítica, i analitzar què està passant en un moment de canvis, transformacions i desenvolupament tecnològic digital ultra accelerat", expressa Triadó. "Això sí, vam tenir molt clar, des d'un inici, que no volíem caure en la tecnofòbia, perquè la tecnologia per si mateixa no és dolenta: és una eina que es pot utilitzar per fer el bé o per fer el mal, com qualsevol altra eina", afegeix.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari