Àmbit de la notícia
Cultural

Vint anys de gòspel solidari

Entitat redactora
Fundació Pere Tarrés - Transversal
Autor/a
Ignasi Escudero Ruiz
  • Concert de The Gospel Viu Choir al Palau de la Música.
    Concert de The Gospel Viu Choir al Palau de la Música.
  • Moisès Sala, director i creador de Gospel Sense Fronteres
  • Gospel Sense Fronteres té un radi d'actuació mundial

The Gospel Viu Choir celebra dues dècades de vida damunt dels escenaris i amb la solidaritat com a “columna vertebral del projecte”.

Crear i mantenir un grup de gòspel professional durant vint anys no és, ni de bon tros, una tasca senzilla. Que, a més, tingui un vessant solidari com a element principal, encara ho fa més complex. The Gospel Viu Choir està d’enhorabona: el conjunt celebra dues dècades damunt dels escenaris i portant la música espiritual d’origen afroamericà per mig planeta a través d’activitats, tallers i projectes de cooperació internacional.

Figueres, Vic, Girona o Platja d’Aro seran algunes de les localitats per les quals passarà el ‘Non Stop Gospel 20’, la gira de celebració del vintè aniversari del cor. Moisès Sala, director de Gospel Viu, explica que han programat “una gira nacional de 15 concerts per celebrar-ho arreu del territori”. Una manera d’agrair l’acompanyament que els ha brindat el seu públic al llarg de la seva trajectòria, i que han preferit abans de fer un únic concert de gran envergadura.

Un cor solidari

Un dels elements que fa The Gospel Viu Choir un grup tan singular i estimat arreu és que “la solidaritat és la columna vertebral del projecte”, declara Sala. L’any 2006 van impulsar Gospel Sense Fronteres, un projecte solidari que cada any els porta a treballar de manera intensiva amb una entitat per tal de “posar en valor la seva feina i defensar els drets de la infància”.

A Catalunya han col·laborat amb l’Associació Catalana de la Síndrome de RETT, Pallapupas o la Fundació Quatre Vents, entre moltes altres entitats. Entitats amb qui treballen al llarg de l’any de manera voluntària i solidària. Un procés de col·laboració que sovint acabant amb el colofó d’un concert solidari, on els fons recollits es destinen a millorar les condicions dels infants i joves que participen en les associacions i fundacions.

En l’àmbit internacional han fet sentir la seva veu al Senegal, el Perú, a Gàmbia o l’Índia, per situar alguns punts al mapa de l’entitat. Quinze anys d’aquesta iniciativa han donat per visitar molts indrets, conèixer cultures i unir la veu amb tota mena de persones. “Fem sortides d’entre dues i tres setmanes. Ens integrem en diverses problemàtiques locals a través del cant i mirem de fer que les seves vides siguin una mica millor”, confessa Sala.

Ja sigui a l’altra punta del món o a mitja hora en tren, les relacions humanes que teixeixen a través de la música deixen una empremta profunda. “Mantenim una relació i això no sempre porta notícies boniques”, explica el músic. Emocionat, recorda com un dels darrers contactes que han tingut ha estat per acompanyar els darrers dies d’un infant malalt.

Tres pilars afinats

Vint anys de vida del projecte han estat suficients per definir un model propi. Una metodologia que els ha fet ser qui són i forjar una identitat pròpia. “The Gospel Viu Choir té tres potes: la musical, la pedagògica i la solidària”, les dues primeres són les que sostenen econòmicament el projecte, la tercera la que dona sentit a continuar endavant.

En l’àmbit docent, Sala en destaca les ‘Gospel Experience’ que entén la música espiritual com a eina de canvi. Ja sigui per incidir en una realitat territorial, quan es treballa conjuntament amb entitats sense ànim de lucre, o bé per treballar el sentit d’equip en empreses o grups de treball.

La pandèmia també ha passat factura al cor. Actualment, està format per 36 persones i es va adaptant en funció de les necessitats musicals de cada moment i espectacle. Abans de l’esclat de la covid-19 n’eren pràcticament el doble. Lluny queden les 100 cantaires que van participar en el projecte amb l’Orquestra Filharmònica de Catalunya. De totes maneres, recorda Sala, “és més important la qualitat que la quantitat de persones que pugen a l’escenari”.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari