Andrea Alvarado: "Escollir quines especialitats del dret treballem és una decisió política"
Comparteix
La cooperativa d’advocades Iacta utilitza el dret com a eina per a la transformació social.
IACTA Cooperativa és molt més que un despatx d'advocades: és un projecte transformador que entén el dret com una eina de transformació social. Amb una mirada feminista i antiracista, aquesta cooperativa, formada íntegrament per dones, treballa per garantir un accés just i comprensible al sistema legal.
A través de l'advocacia, l'acompanyament comunitari i la formació, IACTA aposta per una pràctica jurídica propera, trencant la relació de poder tradicional entre advocades i persones ateses. Amb especialització en àmbits com el dret laboral, penitenciari, d'estrangeria i d'habitatge, la cooperativa reivindica un exercici del dret compromès amb la justícia social i els principis de l'economia solidària.
Per saber més sobre el projecte d’aquesta cooperativa, hem parlat amb l’advocada laboralista i de la Seguretat Social i sòcia treballadora de IACTA, Andrea Alvarado.
Què és IACTA Cooperativa Advocades?
IACTA és un projecte polític cooperatiu que té per objectiu exercir el dret intentant que, mitjançant aquest exercici, puguem transformar la societat. Aquesta seria, de manera molt resumida, una mica una definició del nostre projecte i la nostra perspectiva.
De fet, a la vostra web, us definiu amb una frase que encapsula molt bé aquesta idea. És la següent: 'la defensa dels drets com a eina per la transformació social'. Com enteneu aquesta lluita?
Nosaltres entenem aquesta transformació social des de diverses dimensions. En primer lloc, hi ha la dimensió més externa, que està directament relacionada amb l’impacte de la nostra feina cap a l'exterior. Això inclou l’acompanyament a les persones que atenem o representem, així com les formacions i els serveis jurídics comunitaris.
I després?
Hi ha una altra dimensió més interna, que té a veure amb el model cooperatiu. Això implica que treballem en una estructura horitzontal on cobrem totes el mateix sou, fomentem la incorporació de treballadores com a sòcies i prioritzem mesures de conciliació de la vida laboral, personal i familiar. A IACTA, ara mateix, totes som dones.
Pel que fa a la vostra tasca com a advocades, quins serveis oferiu?
Nosaltres el que fem és actuem en tres 'potes', per dir-ho d’alguna manera. Una d’elles és la part més clàssica de l'advocacia, a la que intentem aplicar-hi una metodologia específica on intentem trencar aquesta relació de poder clàssica entre advocades i clientes, amb empatia i transparència i sempre intentant fer el que nosaltres anomenem la 'traducció' de termes jurídics, ja que entenem que l'accés al dret és un accés on pot haver-hi molts obstacles i entenem que la nostra feina com a advocades és que acompanyar les persones perquè entenguin els processos en els quals es troben immerses.
A més, nosaltres treballem en unes àrees del dret molt específiques i això també és una decisió política que forma part del nostre projecte polític. Treballem el dret laboral i de la seguretat social, per exemple, i aquí només representem a treballadores, no representem mai a una empresa o, fins i tot, a entitats. Després treballem el dret penitenciari i, a més, tenim una àrea bastant consolidada de dret d’estrangeria. De dret civil, fem dret de família i dret d'habitatge. Amb tot això, escollir quines especialitats del dret treballem, per exemple, el fet de no fer serveis de dret mercantil o fiscal per grans empreses, és una decisió política.
A més, també doneu serveis jurídics comunitaris. Parla’ns del projecte ‘SACAF: Servei d’Acompanyament Comunitari Antiracista i Feminista’.
Doncs el ‘SACAF’ és un projecte on l'eix transversal és l'estrangeria i consisteix a ajudar a persones que es troben en situació de vulnerabilitat pel fet de no tenir el seu permís de residència o de treball en regla des d’una perspectiva feminista, antiracista i diversa.
I quina és la vostra tercera ‘pota’ d’intervenció?
Doncs es tracta de la formació que, per a nosaltres, és una eina d’apoderament que evita situacions de vulnerabilitat per desconeixement legal. La formació específica lluita contra les barreres que fan el dret inaccessible i vulnerabilitzador.
A qui van dirigides aquestes formacions?
Formem professionals com ara educadores i treballadores socials, però també oferim formacions per a col·lectius que ens ho demanen. Sempre amb la intenció de fer accessible el coneixement del dret a la ciutadania.
A IACTA, com heu comentat abans, totes sou dones i el transfeminisme és un eix transversal de la vostra feina. A banda de la intervenció directa, com ho apliqueu en l’organització interna?
El feminisme està present tant en la metodologia d’intervenció com en l’organització del treball, aplicant mesures de conciliació i reconeixem la feina reproductiva, que sovint és invisibilitzada i poc valorada. Posem nom a tota la feina que va més enllà del purament laboral i més tècnic. És a dir, tenim en compte totes aquelles tasques necessàries per al sosteniment de la cooperativa.
A més del transfeminisme, seguiu altres principis d’organització?
Sí, seguim els principis de l’economia social i solidària. Totes cobrem el mateix sou, independentment de la sostenibilitat de cada àrea de treball.
Heu pensat en altres fórmules per a la retribució de les sòcies treballadores?
En el futur, volem obrir el debat sobre els salaris equitatius, és a dir, establir diferències salarials en funció de les necessitats de cada treballadora.
Afegeix un nou comentari