Les persones voluntàries en l’àmbit oncològic reflexionen sobre el sentiment d’agraïment que reben amb la seva tasca
Comparteix
La Trobada de voluntariat en l’àmbit oncològic, que organitza anualment la Federació Catalana d’Entitats contra el Càncer (FECEC), ha celebrat la seva XXI edició al Campus Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona).
Els voluntaris i voluntàries en l’àmbit oncològic es van reunir el passat 24 de maig per reflexionar sobre l’agraïment i l’impacte positiu que genera el voluntariat en el cos i la ment de les persones voluntàries.
La trobada va servir per agrair la tasca de les prop de 5.200 persones voluntàries de les entitats federades que dediquen el seu temps de manera altruista a la millora de la qualitat de vida de les persones amb càncer i els seus familiars; per reconèixer la seva importància com a pilar fonamental en l’atenció psicosocial de les persones amb càncer i els seus familiars i cuidadors, juntament amb els professionals de les entitats; i com a espai per enfortir el nexe d’unió i sentiment de pertinença del voluntariat en l’àmbit oncològic.
L’impacte positiu d’acompanyar les persones amb càncer en els voluntaris i voluntàries
Sota el lema “El voluntariat, font d’agraïment”, la Trobada va tenir com a objectiu reflexionar sobre aquest sentiment entès com a fet bidireccional, no només del pacient cap a la persona voluntària. En aquest sentit, es van compartir diferents experiències de persones que actualment dediquen el seu temps al voluntariat oncològic per un sentiment d’agraïment.
A més, es va aprofundir en quina explicació dona la ciència a aquest impuls, és a dir, quin és l’impacte positiu que rep el cervell i el cos quan es dedica temps de manera desinteressada a millorar la qualitat de vida dels pacients oncològics i les seves famílies.
La presidenta de la Federació Catalana d’Entitats contra el Càncer, Maria Assumpció Vilà, va destacar que “moltes de les persones voluntàries que acompanyen persones amb càncer i les seves famílies sovint ens manifesten que reben molt més del que donen. És per aquest motiu que enguany hem volgut tractar aquest aspecte i ajudar les persones assistents a entendre perquè se senten tan agraïdes amb la seva tasca desinteressada”.
A l’obertura de l’acte, conduit pel periodista de 3Cat Ignasi Gaya, també van intervenir la subdirectora general de Coordinació i Participació en Salut de la Generalitat de Catalunya, Marta Belmonte Serra; i el diputat adjunt de l’Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona, Samuel Núñez i Amela, els quals han destacat la important tasca que realitzen les persones voluntàries per a la millora de vida de les persones amb càncer i les seves famílies i com a eix vertebrador de les entitats.
A continuació, van tenir lloc 4 xerrades inspiracionals que van aprofundir en l’agraïment com a impuls de la tasca voluntària. Les voluntàries Dúnia Falgueras Martínez, de la Fundació Oncolliga; Glòria Gonzalez i Olga Pau, de la Fundació Enriqueta Villavecchia; i Imma Bellatriu, presidenta de la delegació de Blanes i membre del Patronat de la Fundació Oncolliga Girona, van compartir molt emocionades les seves experiències, l'agraïment que senten quan dediquen temps a acompanyar pacients oncològics.
Entre totes, va destacar la de la neuropsicòloga i psicoterapeuta Maria Garau, que va explicar com actuen el cervell i el cos quan senten alguna cosa agradable. “Quan els neurotransmisors generen dopamina, serotonina i oxitocina, ens enganxem a la conducta positiva. Per aquest motiu rebem de la mateixa manera que donem”, va destacar Garau en la seva intervenció Rebo més del que dono: el cervell altruista, en la qual ha remarcat també que el voluntariat requereix d’atenció plena, honestedat i de saber quina necessitat està cobrint el voluntari o voluntària.
Els assistents a la Trobada van participar posteriorment en uns tallers, impartits per l’entitat El Despertador, i que van tenir com a objectiu reflexionar sobre el valor i en sentit de la seva tasca.
La cloenda d’enguany va anar a càrrec de Gospel Soul, coral nascuda a l’any 2012 a Barcelona, que va interpretar temes de gòspel clàssic i contemporani.
Afegeix un nou comentari