Ajuts CERV contra la desinformació i la interferència informativa estrangera en la democràcia
La convocatòria del programa CERV finança projectes per reforçar la resiliència dels processos democràtics davant la desinformació i la manipulació i interferència informativa estrangera. S’adreça a entitats jurídiques públiques o privades, en consorcis transnacionals, per impulsar eines, alfabetització mediàtica i digital, campanyes de sensibilització i suport a actors clau de l’espai informatiu.
Comissió Europea. Agència Executiva Europea d’Educació i Cultura (EACEA)
- Comunicació i Periodisme
- Participació ciutadana i Polítiques socials
- Tecnologia i Internet
La convocatòria del programa CERV dona suport a projectes orientats a contrarestar la desinformació i la manipulació i interferència informativa estrangera (FIMI) en el debat i els processos democràtics, amb l’objectiu de reforçar la integritat de l’espai públic i la resiliència democràtica.
S’hi poden presentar entitats jurídiques públiques o privades establertes en països elegibles del programa. El projecte ha de ser transnacional i ha d’incloure com a mínim dues entitats de dos països elegibles diferents; la coordinació ha d’anar a càrrec d’una entitat privada sense ànim de lucre o d’una universitat pública. L’ajut sol·licitat no pot ser inferior a 75.000 euros i la durada dels projectes ha de ser d’entre 12 i 24 mesos.
- Eines i recursos per a la ciutadania: desenvolupament i difusió de coneixement, recursos i eines per identificar campanyes organitzades de desinformació i tècniques manipulatives en línia.
- Eines digitals: desenvolupament, implementació i difusió d’eines digitals, inclosa la IA, per monitorar, detectar, analitzar i reaccionar davant campanyes de desinformació i FIMI.
- Suport a organismes públics: accions perquè els organismes competents disposin d’informació basada en evidències sobre campanyes de desinformació en línia i puguin actuar-hi amb més rapidesa.
- Alfabetització mediàtica i digital: programes i eines per ajudar la ciutadania a avaluar críticament la informació en línia i exercir els seus drets.
- Sensibilització i protecció de l’espai informatiu: campanyes de conscienciació sobre els riscos de la desinformació i actuacions de suport als mitjans independents i als periodistes davant les SLAPP.
El pressupost d’aquest topic és de 10 milions d’euros. La convocatòria s’obre el 3 de març de 2026 i les sol·licituds s’han de presentar electrònicament a través del Funding & Tenders Portal abans del 29 d’abril de 2026 a les 17.00 h, hora de Brussel·les.