Àmbit de la notícia
Social

La Marató per a les malalties neurodegeneratives i neuromusculars busca persones voluntàries

Entitat redactora
Fundació Pere Tarrés - Transversal
El període de preinscripció finalitza el 24 d’octubre a les 10h.
El període de preinscripció finalitza el 10 de novembre. Font: La Marató de TV3

Un any més arriba La Marató. Les inscripcions per a integrar el voluntariat de la 35a edició estaran obertes del 20 d'octubre al 10 de novembre a les 10h.

Enguany, la Marató de 3Cat anirà dedicada a les malalties neurodegeneratives i neuromusculars, i se celebrarà el 13 de desembre. Aquestes patologies impacten directament la vida de les persones afectades i del seu entorn, i són una de les principals causes de dependència a Catalunya i al món. La Direcció General d’Acció Cívica i Innovació Social (DGACIS) de la Generalitat de Catalunya ja ha obert el sistema de preinscripcions de persones voluntàries, i estarà actiu fins el 10 de novembre a les 10h. La inscripció no serà immediata, sinó que permetrà entrar en el sorteig de les places disponibles.

L’equip de voluntariat s’encarregarà de diverses tasques de captació de donacions. Aquestes activitats són: atenció telefònica, atenent les trucades de particulars i empreses que ofereixen donatius; caps de taula, que resolen dubtes i tramiten les butlletes; missatgeres, encarregades de completar el circuit de les butlletes i la logística; separadores, que reben totes les butlletes amb donatiu en fan una primera separació; servei d’àpats, que preparen el menjar per a les persones que inicien el seu torn; servei d’ordre, dedicat a facilitar el desplaçament de persones voluntàries per la seu amb el màxim ordre i silenci; i atenció a convidades, per a acompanyar els i les convidades a La Marató, i coordinar i assessorar la tasca de les telefonistes.

La DGACIS del Departament de Drets Socials i Inclusió és l’encarregada del registre, l'organització i la formació del voluntariat que hi participa. A més, col·labora en la campanya de sensibilització i mobilització de la ciutadania prèvia a l’esdeveniment.

En el moment de la preinscripció es podrà escollir la seu, la preferència de tasca i el torn per ordre de prioritat. El sistema assignarà de forma automàtica a cada persona un número que serà la referència per al sorteig posterior. La via de comunicació amb les persones preinscrites serà el correu electrònic. Un cop finalitzat el termini de preinscripció es farà un sorteig públic que determinarà el número de tall a partir del qual s'assignaran les places entre les persones preinscrites, segons l'ordre i les preferències escollides. Posteriorment, les persones escollides rebran un correu electrònic amb la plaça assignada, que caldrà acceptar en un màxim de 72 hores per a tenir validesa. 

Per a més informació sobre el voluntariat i el sistema de preinscripció es pot consultar la web de la secció de voluntariat de La Marató 2025.

Les malalties neurodegeneratives i neuromusculars

Es classifiquen com a malalties neurodegeneratives patologies freqüents com l'Alzheimer i les demenències o el Parkinson i l'esclerosi múltiple, i d'altres no tan habituals com la malaltia de Huntington o els parkinsonismes atípics. Amb tot, totes aquestes malalties coincideixen en la cronicitat i l'evolució progressiva, provocant alteracions en activitats quotidianes i de moviment com la mobilitat, l'equilibri, la parla o la funció cardíaca, impactant a la vegada diversos processos cognitius, com la memòria, la presa dedecisions o l'expressió emocional. Es tracta de 600 patologies reconegudes que afecten unes 250.000 persones a Catalunya, i van suposar la mortalitat de prop de 30.000 persones el 2025.

Pel que fa a les malalties neuromusculars, la terminologia fa referència a més de 150 patologies que afecten la musculatura voluntària i el sistema nerviós. Concretament, suposen una alteració dels nervis que envien informació sensorial dels músculs al cervell, i eventualment el trencament de la seva comunicació, provocada per la mort de les neurones motores. El resultat d'aquest procés és l'atròfia muscular, i, per la seva cronicitat i la natura degenerativa i progressiva de la majoria dels casos, les malalties neuromusculars poden provocar diferents graus de discapacitat, pèrdua d'autonomia personal i necessitats psicosocials. Entren dins aquesta classificació malalties com la miastènia greu, l'escolerosi lateral amiotròfica (ELA), la distròfia muscular de Duchenne o neuropaties hereditàries. Es calcula que aquestes patologies afecten a Catalunya unes 44.000 persones, i el 2025 van ser la causa de la mort d'unes 1.400 persones.

La Marató 2026 vol promoure la recerca en aquests grups de malalties, que poden afectar persones de totes les edats. Afecten a un dels sistemes més complexos del cos humà, el neurològic, i continuen sent una incògnita després de dècades d'invetigació. De fet, la majoria d'aquestes malalties continuen sent incurables, i els tractaments disponibles avui es dirigeixen merament a mitigar els efectes dels símptomes mitjançant medicació, fisioteràpia o cirurgia. L'objectiu terapèutic, al seu torn, és prevenir o retardar la seva aparició, però els avenços científics ja han fet les primeres passes pel que fa a la regeneració cel·lular per mitjà de cèl·lules mare. 

Etiquetes

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari