Magma, un joc de taula per treballar les diversitats afectives entre el jovent
Comparteix
El projecte es presenta després de dos anys de feina i ha estat elaborat partint d’una enquesta feta a 600 joves de la ciutat i amb l’ajuda de professionals experts en gamificació
Compartir opinions sobre les diversitats afectives d'una manera lúdica, divertida i respectuosa, amb mirada interseccional, però també permetent que hi hagi un diàleg profund i una reflexió. Aquest és l'objectiu que persegueix el joc de taula Magma, creat per l'Ajuntament de Terrassa, i que pretén ser una eina pedagògica per les persones joves de la ciutat i d'altres indrets.
Ara fa dos anys s'iniciava el procés de creació del joc, després d'una feina prèvia del Servei d'Atenció Integral, que forma part de l'àrea LGTBIQ+. "Analitzem que hi ha una manca de recursos i eines pedagògiques que permetin abordar la diversitat afectiva, sexual i de gènere des d'una mirada antiracista i crítica i que els continguts no siguin de caràcter acadèmic o descriptiu sinó centrats en les experiències de les persones joves" comenta Bernat Chueca, tècnic del servei LGTBIQ+ de l'Ajuntament.
Durant el procés, múltiples serveis i projectes de l'Ajuntament de Terrassa han treballat plegades implicant-se per fer possible el joc. Per tenir una base des de la que començar, es va realitzar una enquesta a 600 joves de la ciutat.
Una guia pedagògica per fer acompanyament
Més enllà de passar una bona estona jugant, Magma també vol ser una eina pedagògica que serveixi com a recurs per parlar sobre diverses temàtiques amb les persones joves en espais d'educació formal i informal. És per això que s'ha creat una guia pedagògica que ajudarà a les professionals (educadors/es, professors/es, etc.) en el transcurs del joc per tal que puguin aprofundir en debats que sorgeixin entre els participants.
Segons els seus impulsors, amb Magma es podrà treballar tant grupalment com individualment, sobre temes entorn la identitat, la sexualitat, el gènere, la classe, el racisme o les migracions. El joc és molt flexible i té moltes modalitats diferents per tal d'adaptar-lo a la situació que més s'adeqüi.
MAGMA, un joc pensat amb l'objectiu de fomentar el diàleg i la reflexió sobre la diversitat en les relacions afectives.
— Ajuntament de Terrassa (@ajterrassa) June 8, 2024
Si treballes amb joves et conviden a la presentació d'aquest joc innovador.
Inscripcions i més informacióhttps://t.co/koZ3PddX9E@TerrassaLGTB @ajtrsgenere pic.twitter.com/lLj8T4Xyk7
Protagonisme per les participants
El joc, tot i que té un tauler i les participants han d'avançar posicions, no és competitiu. L'objectiu final és que totes les persones que hi juguen tinguin un espai còmode on parlar i debatre sobre diverses temàtiques i problemàtiques que les travessen diàriament. "Volem que es generi coneixement, i que aquest coneixement no sigui quelcom previ al joc, és a dir, que no hi ha uns continguts que s'han d'aprendre, sinó que és a través de compartir experiències i vivències que s'accedeix a aquest coneixement" afirma Bernat Chueca.
Hi ha quatre blocs principals: "Powers i plaers", "Rallades i drames", "Liades i percals", "Família i la meva gent". Dins d'aquests blocs hi ha un seguit de cartes amb diverses frases que faran pensar i obrir debats. Com explica Bernat Chueca "Assumir que davant situacions del dia a dia tenim posicionaments diferents, i a vegades contradictoris, és un punt de partida per nosaltres" i afegeix "amb la dinàmica del joc, es genera que hi hagi un reconeixement de les posicions de l'altre, una qüestió que al llarg de la creació del joc ha estat important, en la mesura que evita la polarització que veiem en molts espais".
Participació d’experts en jugabilitat i disseny de Kerrature
Diversos professionals i entitats han col·laborat en l'elaboració de Magma. L'expertesa del col·lectiu QSL en gènere i interseccionalitat va permetre que aportessin molts matissos al projecte. Per dissenyar la jugabilitat del joc s’ha comptat amb la participació de Noemí Blanch, psicòloga i especialista en gamificació i narratives. També hi ha participat Víctor Guimerà, membre de Gall Negre, un projecte editorial enfocat en la creació de jocs de taula crítics. El disseny gràfic ha anat a càrrec de Queralt Guinarts (Kerrature), dissenyadora i il·lustradora de Moià.
El joc ha estat pensat per tal que sigui auto imprimible. Per tant, qui vulgui, podrà descarregar-se els arxius i imprimir-se totes les cartes, taulell, fitxes, etc. per tal que sigui el màxim d’accessible. Es podrà trobar al web de l’Ajuntament de Terrassa i també es podrà demanar una versió física a partir de setembre. ”La idea és poder fer noves sessions de presentació del joc, més centrades en la jugabilitat i l’aplicació pràctica de l’eina a partir de l’octubre d’aquest any” conclou Bernat Chueca.
Afegeix un nou comentari