Tàrrega acollirà el Dia Mundial de la Salut Mental 2025 a Catalunya
Comparteix
La jornada, organitzada per la Federació Salut Mental Catalunya i l’Associació Alba, reunirà més de 600 persones amb el lema 'Drets socials per una salut mental digna i accessible'.
Tàrrega serà l’escenari del Dia Mundial de la Salut Mental 2025 a Catalunya. L’acte central se celebrarà l’11 d’octubre amb la participació prevista de més de 600 persones vingudes d’arreu del territori i amb un objectiu clar: posar els drets socials al centre de la reivindicació per una salut mental digna. Sota el lema 'Drets socials per una salut mental digna i accessible', la jornada és organitzada per Salut Mental Catalunya i l’Associació Alba, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tàrrega i diverses entitats i empreses locals.
La presentació oficial del cartell ha tingut lloc aquest 16 de juliol a la Plaça Major de Tàrrega amb la participació de Mercè Torrentallé, presidenta de Salut Mental Catalunya; Maite Trepat, directora de l’Associació Alba; l’activista Miquel Àngel Vilardell i l’alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan Vallverdú.
L’esdeveniment es vol convertir en una jornada festiva i transformadora, que connecti les persones participants amb la lluita per la igualtat d’oportunats i la defensa de drets com l’habitatge, el treball digne, l’educació inclusiva o l’accés a suports comunitaris. “Sense unes condicions de vida dignes, no pot haver-hi una salut mental digna”, han subratllat des de l’organització.
📍#Tàrrega serà la seu del Dia Mundial de la Salut Mental 2025 amb el lema 'Drets socials per una salut mental digna i accessible'
🫂@SalutMentalCat i @associacioAlba organitzaran l’acte central l'11 d’octubre a la zona del Parc Esportiu
🤝 Amb la col·laboració de l'@ajtarrega pic.twitter.com/GcntYFT4sK— Ajuntament de Tàrrega (@ajtarrega) July 16, 2025
Reivindicar drets, combatre l’estigma
En paraules de Mercè Torrentallé, presidenta de Salut Mental Catalunya, “cal seguir avançant per garantir que totes les persones tinguin accés als suports que necessiten i per construir una societat que posi la salut mental i els drets socials al centre de l’agenda política”. A Catalunya, un terç de la població manifesta malestar psíquic i la manca de professionals especialitzats continua sent un dèficit estructural. Les entitats reclamen més inversió pública en prevenció, serveis comunitaris i polítiques que tinguin en compte la diversitat i les vulnerabilitats socials.
La jornada a Tàrrega serà també una oportunitat per visibilitzar les veus de les persones amb experiència pròpia. L’activista Miquel Àngel Vilardell, membre de l’Associació Alba, ha volgut destacar el valor aquest espai: “La celebració d'aquest Dia Mundial és un moment per donar veu a les persones que com jo reivindiquem i lluitem contra l’estigma en salut mental. He hagut de superar molts obstacles, alguns relacionats amb la vulneració dels meus drets, i gràcies al suport d’entitats com Alba he pogut tirar endavant”.
50 anys de compromís comunitari
L’organització de l’acte central a Tàrrega coincideix amb el 50è aniversari de l’Associació Alba, entitat arrelada a l’Urgell i la Segarra que treballa des del 2004 amb serveis i suports per garantir la inclusió, l’accés al treball i la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i problemes de salut mental. Maite Trepat, directora de l’entitat, ha expressat l’orgull de formar part de l’organització: “Com sempre hem fet, treballarem per una comunitat que cuida, inclou i aposta pel benestar de totes les persones”.
L’Ajuntament de Tàrrega també ha manifestat el seu compromís amb la iniciativa. L’alcaldessa Alba Pijuan ha afirmat que “és un honor que Tàrrega pugui acollir aquesta celebració i treballarem per rebre de la millor manera totes les entitats i col·lectius que hi participin”. L’esdeveniment ocuparà la zona esportiva de la ciutat i inclourà activitats paral·leles, dinar popular i una acció reivindicativa on la figura humana simbolitzarà els missatges de la jornada. A més de les entitats organitzadores, també hi col·laboren la Cooperativa Quàlia, el grup d’activistes de Tàrrega i diverses entitats i empreses del territori.
Amb la mirada posada en la participació i la transformació, el Dia Mundial de la Salut Mental a Tàrrega vol esdevenir una cita per al compromís col·lectiu, la visibilització i l’impuls de polítiques públiques que garanteixin una salut mental digna per a tothom.
Afegeix un nou comentari