'Identitats', el projecte resilient d'ARTransforma que va néixer en plena pandèmia
Comparteix
El llibre, realitzat per persones amb discapacitat i sense, és un recull de músiques, fotografies i textos creats als projectes de l'entitat, que s'han vist afectats pel context actual, i no es van poder concloure.
Els obstacles amb els quals s'han trobat les entitats de cultura per desenvolupar la seva tasca durant els darrers mesos, a causa del context de pandèmia, no han evitat que molts projectes naixessin i que altres evolucionessin per adaptar-se a la nova situació. ARTransforma n'és un exemple, una entitat que lluny de deixar sense concloure les activitats que ha realitzat durant els darrers dos anys, ha vist una oportunitat i ha creat un llibre, 'Identitats', el qual suposa l'alternativa resilient a les posades en escena que ARTransforma fa any rere any.
'Identitats' és un llibre que s'escolta, es llegeix, es mira i se sent a través de les músiques, fotografies i textos que recull, una sèrie de creacions artístiques realitzades durant els dos darrers cursos per cent cinquanta persones de diferents entitats educatives, socials i culturals, així com persones inscrites de manera individual, col·laboradores, voluntariat, estudiants en pràctiques i professionals d'ARTransforma.
"L'objectiu ha estat no deixar res penjat, seguir treballant i adaptar-nos", assegura la directora d'ARTransforma, la Queralt Prats. "Estem molt contentes amb el llibre. Les persones que han estat vinculades al projecte ens han transmès el seu agraïment i la gent que l'ha pogut veure el troben preciós", afegeix. Per adquirir el llibre 'Identitats' cal contactar amb les persones responsables de l'entitat a través de l'adreça de correu electrònic info@artransforma.org.
El llibre inclou el format d'audiollibre, així com una mida de lletra adequada, per tal de facilitar l'accessibilitat al llibre de persones cegues i amb altres dificultats de visió.
Un procés creatiu col·lectiu
El llibre neix arran de la impossibilitat de concloure els projectes 'Orquestra Integrada per joves amb i sense diversitat funcional' i 'Compartides, el valor social de les arts' de la forma habitual, és a dir, amb posades en escena d'alta qualitat artística que permeten a tothom viure l'experiència d'entrar en una gran sala de concerts, en sales de renom com el Conservatori Municipal de Música de Barcelona, el Conservatori del Liceu, la Sala Pau Casals de l'Auditori de Barcelona, o la Sala Maria Aurèlia Capmany del Mercat de les Flors.
"Els projectes consten d'un procés creatiu col·lectiu que dura tot el curs i que es desenvolupa a través d'una temàtica extraartística que ens interpel·li a totes", explica Prats, "aprenentatges extraartístics que tenen a veure amb la vida de totes les persones, amb discapacitat o sense, entitats educatives, culturals, les professionals, tothom estem aprenent i compartint". Així, a partir de la temàtica de la identitat es van iniciar diferents tallers de laboratori, experimentació i creació de músiques i coreografies que no es van poder posar en escena.
L'alternativa va ser enregistrar en un estudi de gravació tres peces creades al voltant de la temàtica de la identitat: Nicaragua, Trimurti i Reggae, tres gravacions que es poden escoltar al llibre a través codis QR i que també estan disponibles de forma gratuïta en la plataforma Spotify. A partir d'aquestes tres peces, es va dur a terme un procés creatiu fotogràfic amb les noves participants que formaven part del nou curs. Els textos són dels tallers creatius sobre aspectes vinculats al projecte. "Després de moltes idees, vam decidir fer un llibre", explica Prats.
Discasso a Spotify amb 3 temes CREATS i GRAVATS per artistes amb i sense discapacitat d'ARTransforma: https://t.co/JJ4UyVJkmM #IDENTITATS @queraltprats @santi_carcasona @paullonch @juli_matasc @sriera62 @Dvinolas @rebostmontse @OriolCanosa pic.twitter.com/XcNIExj6or
— ARTransforma (@ARTransforma) October 1, 2021
En la realització del projecte han participat dues orquestres d'infants i joves estudiants l'EMMCA (Escola de Música - Centre de les Arts de l'Hospitalet); infants i joves de l'orquestra de corda de l'Escola de música Musicant; joves i adults amb discapacitat intel·lectual de tres Centres Ocupacionals (C.O. 1981, C.O. La Marina d'ASPROSEAT i C.O. Bogatell); persones amb problemàtiques de salut mental de la Fundació Joia; i joves ballarines professionals de la companyia Lavàndula.
Entre les professionals que lideren les diferents accions i fases d'aquest projecte d'ARTransforma hi trobem artistes com Queralt Prats, Maria Blanco, Albert Gumí, Júlia Matas, Quico Pugès, Santi Carcasona, Cristina Quílez, Sergi Riera, Oriol Canosa, entre d'altres.
Nicaragua, Trimurti i Reggae
Un dels valors del llibre és la feina que hi ha darrer de les tres músiques, així com els textos i les fotografies. Prats ens parla primer de Nicaragua, una peça creada a partir del treball d'identitat amb l'Helena al voltant de la seva adopció. "Ens parlava de la seva situació i la seva història, i a partir d'això li vam donar forma al primer tema. Vam arribar a la conclusió que ella està bé i volíem que fos una música alegre", explica.
Trimurti, per la seva banda, es vincula més a unes sessions de ioga dutes a terme durant els projectes. "Ens vam posar una mica místics buscant la identitat cap a dins, treient capes, mirant les diverses identitats que tenim o si som el que els altres diuen que som", explica Prats, que afegeix que van sortir moltes idees de moviment. "És una música molt tranquil-la que te la pots posar per anar a dormir, tanques els ulls i et transforma: marxes a dormir superrelaxat", explica.
Finalment, i com a contrast, es va crear Reggae, l'única de les tres peces escollides que inclou lletra. "Vam fer tallers de rap, d'hip hop, buscant a la identitat, i Reggae parla d'aquesta identitat sempre canviant, que no és una cosa estàtica i que sempre és dinàmica fins a l'edat adulta", manifesta la directora d'ARTransforma. Quant als textos inclosos, cal destacar els fragments del diari personal de l'Helena i les paraules que li dedicava, a mode de teràpia, a la seva àvia després de la seva mort.
Tot i que el resultat és més satisfactori, la intenció és tornar a concloure els projectes en grans sales com el Mercat de les Flors. "Tenim aquell regust de voler tornar a pujar dalt d'un escenari, que és el que més ens agrada", assegura Prats.
Afegeix un nou comentari