Jordi Fosas: "Entenem la dansa d’arrel tradicional en present: per a ser ballada i com a motor creatiu d’avui"

Federació Ateneus de Catalunya
Autor/a: 
Marta Rius
Jordi Fosas, director de l'Ésdansa Font: Ésdansa
Jordi Fosas, director de l'Ésdansa
Egurra - Premi Delfí Colomé Font: Martí Albesa
Egurra - Premi Delfí Colomé
La companyia Balkaria, de la República de Kabardino-Balkària Font: ACN
Companyia Balkaria, de la República de Kabardino-Balkària

Jordi Fosas: "Entenem la dansa d’arrel tradicional en present: per a ser ballada i com a motor creatiu d’avui"

Autor/a: 
Marta Rius
Federació Ateneus de Catalunya

Resum: 

L'Ésdansa serveix d'aparador per acostar la dansa d’arrel tradicional a Les Preses. Jordi Fosas, és el director del festival que celebrarà la 35ena edició del 21 al 27 d'agost.

Com definiries l'estat de la dansa d’arrel tradicional a casa nostra?

Crec que estem en un moment de treball intens. S’està realitzant molt bona feina i en moltes direccions i això és bo i crec que d’aquí uns anys en recollirem els fruits. Si tota aquesta feina aconseguim fer-la plegats i en complicitat i també conjuntament amb altres sectors, segurament parlarem d’un bon estat de la dansa d’arrel tradicional. Però s’ha de fer encara molta feina!

"Volem acostar la dansa d’arrel tradicional a la societat".

Què ha aportat al sector la trajectòria de 35 anys del certamen?

L’objectiu de l’Ésdansa, i per tant, allò que pretenem aportar al sector, és acostar la dansa d’arrel tradicional a la societat. Ho fem essent un aparador de propostes però alhora, i segurament amb major èmfasi i més important, essent un motor i un punt de trobada i reflexió. D’aquí que busquem moltíssimes complicitats, perquè no volem que passin coses a Les Preses i es quedin només dins la programació del festival sinó que volem dóna’ls-hi el màxim de projecció i visibilitat i per tant, de retorn als grups i a tot el sector. Per exemple, en el festival d’enguany col·laborem amb el Sismògraf, la Fira Mediterrània, el Dansàneu, el Cantut, l’Agrupament d’Esbarts i un llarg etcètera.

Creació i innovació són les premises de l'Ésdansa. Són una eina o un fi?

És una eina per arribar un fi. Quan vam denominar "Ésdansa" al Festival, vam definir els diferents objectius que volíem assolir i els anem desplegant amb línies de treball cada quatre anys. La creació és la línia de treball de l’actual etapa de l’Ésdansa, del passat 2016 fins al 2019. Com ho van ser la participació en el període 2008-2011 i la formació, al 2012-2015. Amb aquest ÉS en present d’indicatiu davant de "dansa" és que entenem la dansa d’arrel tradicional de present, per a ser ballada avui i com a motor creatiu d’avui.

Per ser ballada avui, desplegant un seguit de línies de programació amb la voluntat de provocar que es balli. Una gran part de la graella és formativa i participativa, on l’espectador deixa de ser precisament espectador i passa a ser ballador. D’aquesta voluntat neix l’Ésdansa’T, els tallers de dansa tradicional del festival, que aglutina tota la programació de formació tant per a nens com per a joves i adults.

Com a motor creatiu d’avui, amb una altra gran part de la programació com a motor per a la creació i producció de noves propostes que parteixin de la tradició i del llenguatge de la dansa catalana d’arrel tradicional. D’aquesta premissa va néixer l’any passat el Premi Delfí Colomé, i aquest any neix El Laboratori, el nou espai d’experimentació a partir de la dansa d’arrel tradicional.

La creació d'El Laboratori serà la novetat experimental d'aquesta edició, que ens pots avançar?

La creació d’El Laboratori és la nostra singular manera de celebrar els 35 anys del festival i serà l’eix troncal d’aquesta edició. Volem que sigui un espai d’experimentació, de treball i d’aprenentatge a l’entorn de la dansa d’arrel tradicional. Aquest primer laboratori l’encapçala en Cesc Gelabert amb la Montse Colomé, en Lluis Calduch, la Teresa Agustí, en Pep Garcia i la Joana Vila i treballaran conjuntament amb balladors i directors d’esbarts a partir del Ball Pla, la Bolangera i el Ball de Cintes de Les Preses. L’objectiu és donar eines i formació als balladors i directors d’esbarts i alhora ser un espai d’experimentació que aporti noves idees i possibilitats. Durant una setmana estaran tots plegats treballant a Les Preses i en veurem el resultat el dissabte 26 d’agost a les vuit del vespre a la Plaça Major de Les Preses.

Presenta'ns les propostes artístiques nacionals del 2017.

L’Ésdansa balla, i convida a ballar, entorn dels 360º de la dansa d’arrel tradicional, des de les danses vives que es ballen a la plaça, passant pels treballs dels Esbarts i els moviments amateurs, fins a arribar al sector professional de la dansa que beu de la tradició i l’arrel tradicional per a crear.

Amb aquesta mirada, el festival 2017 proposa dos itineraris. Un, amb una particular mirada polièdrica a la jota, des del seu vessant més popular i tradicional com és el Ball de Bot mallorquí o el treball de la Clavellinera al Priorat, fins a l’experimentació de nous llenguatges que podrem veure en el darrer espectacle de la Compañía de Miguel Ángel Berna. Sense cap dubte, un dels grans noms de l’Ésdansa 2017. També en la simbiosi experimental entre l’expressivitat tradicional i el mestissatge d’influències amb "A vore" de Sònia Gómez i Ramon Balagué amb els "Astrio".

I un segon itinerari de diàleg amb el paisatge, amb propostes al Parc de Pedra Tosca, amb un itinerari on descobrir alhora danses tradicionals i un entorn natural únic, recuperat gràcies a la feina innovadora de RCR Arquitectes. També es ballarà a l’era, talment com ho feien en els pobles amb la música de Peret Blanc de Beget. I es peregrinarà fins l’entorn meravellós de la petita ermita de Sant Matí del Corb per fer un salt en el temps a través dels Cants i Danses del Llibre Vermell de Montserrat.

A més podrem veure els darrers treballs de l’Esbart Marboleny amb Cap a la Plaça!, una proposta itinerant que torna les danses als carrers i a les places; un bon exemple de dansa catalana de nova creació com és Acròstic de l’Esbart Ciutat Comtal; o el resultat de com el circ i la dansa encaixen i es nodreixen l’un de l’altre amb EguRa, la proposta d’Oriol Escursell guanyadora de la primera edició de premi Delfí Colomé.

I les internacionals?

Dins les propostes internacionals aquesta edició ens convida a viatjar per les tradicions de Guinea Bissau, Nicaragua, Iran, Mèxic, Bielorússia i la República de Kabardino-Balkària. Totes aquestes companyies es podran gaudir en els tallers formatius, les nits participatives i d’interacció o bé en els espectacles Danses del món al Recinte Ésdansa.

Una de les perles internacionals d’aquest any, coincidint amb el 35è aniversari, serà sens dubte poder descobrir els enigmes de la dansa asteca, en una proposta que convidem a l’espectador a endinsar-se a la mitjanit al Clot de l’Infern, un espai natural únic a Les Preses, i deixar-se seduir per la misteriosa cultura asteca.

"Creiem que la formació és una eina indispensable per a millorar i seguir enfortint el sector"

Catalunya té escoles de formació en dansa tradicional?

Actualment hi ha diferents escoles i espais de formació al país. Els propis esbarts tenen nombroses escoles de dansa que fan un bon treball de formació en dansa d’arrel tradicional per als infants. Amb la creació del Campus de cultura popular van sortir diverses propostes arreu del país que ofereixen formació i tallers per adults i a més, aquest curs passat, s’ha engegat el Curs de directors d’esbarts que ha ofert l’Agrupament d’Esbarts.

A Les Preses oferim dos tipus de formació, durant tot l’any treballem amb l’Esbart Marboleny a l’Espai de dansa d’arrel tradicional de Les Preses i a l’Ésdansa la realitzem a partir de l’Ésdansa’T, on oferim 140 hores de formació per a nens, joves i adults. Creiem que la formació és una eina indispensable per a millorar i seguir enfortint el sector! Per això al festival, la formació és un dels objectius clau.

Aquest 2017 posarem el focus als balls i danses del Montsià amb M. Teresa Agustí i Lluís Calduch i a les danses i les jotes del Priorat i del Montsant amb Lídia de Mena i la Clavellinera. També donarem recursos per ballar i/o ensenyar a ballar. Treballarem la dansa com a eina de la mà de Cesc Gelabert, els nous llenguatges a partir de la tradició amb Miguel Angel Berna i la música i la coreografia amb Montse Colomé. Sense oblidar les propostes internacionals com el Ball de las Inditas de Nicaragua, la Balanta Ksunde de l’ètnia Balanta de Guinea Bissau que és una competició ballada a ritme frenètic o les enigmàtiques danses asteques.

Afegeix un comentari nou