Hisenda ha de provar la culpa per reclamar deutes fiscals a les persones administradores de les entitats
Comparteix
El Tribunal Suprem estableix que l’Administració tributària ha d’acreditar la culpa o negligència abans de derivar deutes fiscals a les persones administradores d’una entitat.
El Tribunal Suprem ha fixat un criteri rellevant en matèria de responsabilitat fiscal amb la sentència STS 3465/2025, dictada el 17 de juliol de 2025. El tribunal estableix que l’Administració tributària no pot derivar de manera automàtica els deutes fiscals d’una entitat a les persones que en formen part dels òrgans de govern si no acredita prèviament la seva actuació individual.
Fins ara, en molts casos, el simple fet d’ocupar un càrrec de responsabilitat era suficient perquè Hisenda iniciés un procediment de derivació.
La resolució exigeix que l’Administració provi de manera concreta l’existència de culpa o dol, és a dir, que acrediti que la persona administradora va actuar de manera negligent o intencionada en l’incompliment de les obligacions fiscals.
Aquest criteri suposa un canvi important en la interpretació de l’article 43 de la Llei general tributària i obliga a analitzar cada situació de forma individualitzada, tenint en compte les funcions reals exercides dins de l’entitat.