Àmbit de la notícia
Ambiental

Seguir el rastre dels cetacis per protegir el Mediterrani

Entitat redactora
LaviniaNext
Autor/a
Marta Catena
  • Un dofí mular saltant enmig del mar.
  • Un grup de persones dalt d'un vaixell escoltant les explicacions del president de l'Associació Cetàcea.
  • Exemplar d'un cap d'olla gris nadant enmig del mar.

L'Associació Cetàcea treballa per conservar la biodiversitat marina del litoral català, a través de projectes de ciència ciutadana, i impulsa tallers i activitats divulgatives per conscienciar a la població de la fauna que hi ha al nostre entorn.

Dofins, balenes, tortugues marines, peixos lluna i, amb una mica de sort, fins i tot alguna manta o tintorera. El litoral català amaga una biodiversitat marina molt més rica del que sovint imaginem. Fins a vuit espècies de cetacis habiten aquestes aigües: el dofí mular, el dofí ratllat, el dofí comú, el cap d’olla gris, el cap d’olla negre, el rorqual comú, el catxalot i el zífid de Cuvier. Conèixer aquesta diversitat i entendre com viuen aquests animals és precisament l’objectiu que va impulsar el naixement de l’Associació Cetàcea el 2012, davant la manca de coneixement sobre els cetacis del litoral català.

Des d’aleshores, l’entitat articula la seva tasca al voltant de tres eixos: recerca, educació i comunicació i divulgació, i els desplega a través de diferents iniciatives que estudien la distribució dels cetacis, identifiquen individus concrets i recullen observacions per tal de crear i convertir les dades obtingudes en mapes, informes i nou coneixement sobre la biodiversitat marina.

En un mar sotmès a amenaces com la contaminació, l’entitat aposta per una idea senzilla: per defensar el medi marí, primer cal conèixer-lo. Hem parlat amb Oriol Giralt, president de l'associació, i amb Abraham Mas membre de l'equip de recerca i de l'equip d'educació, per conèixer tot el que desenvolupen.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari