10 activitats per farcir de cultura l’agenda del novembre
Comparteix
Tot i que no hi ha cap pont ni cap de setmana llarg durant el novembre, posem una mica de cultura per omplir aquests dies. Música, cultura popular i propostes sorprenents, entre la selecció que trobaràs a continuació.
Ja ho diuen que el temps passa voltant. Gairebé sense adonar-nos-en només falta un mes per a Nadal i perquè acabi l’any. Abans que arribin aquells dies frenètics de comprar regals i preparar àpats, us proposem dedicar una estona a la cultura, gaudint d’un seguit de propostes per tot Catalunya.
Tecnologia, cultura i ecologia en un sol festival, música d’estils ben diferents, sardanes i castells, astronomia i ciència per veure el sol, teatre per a les petites de la casa, cinema social i polític, i art per parlar dels problemes de la societat. Amb quin d’aquests plans et quedes?
- Festival Internacional ECOSS 2026 (del 3 al 24 de novembre)
Kònic Lab planteja una proposta “tecno-eco-transfeminista” que se centra en la diversitat de cossos i identitats, i explora les relacions entre tecnologia, ecologia i cultura des d’un punt de vista crític i inclusiu. Compta, a més, amb espais de trobada entre el públic i artistes locals i internacionals.
La novena edició té dos eixos principals: arts i ecologia, i feminismes i identitats dissidents. El festival va tenir una primera part que es va fer a l’octubre i ara al novembre encara la segona amb activitats gratuïtes: un taller d’electrònica i mineral radiosensible (3, 4 i 5 de novembre), una proposta performativa (5 de novembre), una conferència interactiva i participativa (6 de novembre), i projeccions comentades (24 de novembre). Les seus són el Goethe Institut, el Centre Cívic Casa Golferichs i el Centre d’Arts Santa Mònica de Barcelona.
- Aire. Clàssica a l'Ateneu (5 i 12 de novembre)
L’edició de tardor d’aquest cicle de música clàssica va començar el mes passat amb els concerts de Santi Mirón-Lux Formació i d’Ars Memoriae. Completen la programació, les actuacions del Trio Clau de Llum (5 de novembre, 19 h), amb un repertori per commoure i captivar les espectadores, i del Quartet Elda (12 de novembre, 19 h), que oferirà una experiència íntima, càlida i inoblidable.
Organitzat per l’Ateneu 24 de juny de Girona, el cicle es caracteritza per ser un format de proximitat, amb un aforament que ronda la trentena de persones i concerts de màxim una hora de durada. Es fan a la seu de l’entitat (carrer de les Ferreries Velles, 11, baixos 3), l’entrada és gratuïta amb taquilla inversa i el que es recapti va íntegrament a les músiques.
- 15è Ponent Roots Festival (6, 7 i 18 de novembre)
El Ponent Roots Festival, coorganitzat amb la Casa de la Música de Lleida i Scarlett, està aquest any d’enhorabona: celebren el seu quinzè aniversari apostant per la música negra com a eix vertebrador de la programació. Lleida acull l’esdeveniment, que començarà el divendres, 6 de novembre, al Cotton Club, amb els concerts de Los Fulanos Boogaloo (banda de latin soul), Memi Sillah & The Jeggaes (tribut a Phyllis Dillon), Nupah & Judy (duet reggae) i Fonki Cheff (DJ en format vinil). Les entrades costen 22 euros si es compren en línia i 25 euros a taquilla.
El dissabte, 7 de novembre, a les 17.30 h, la festa es trasllada a la sala Hoopers, on es presentarà el llibre ‘En el estómago de la bestia’, del DJ i productor mexicà Professor Angel Dust, qui també oferirà una sessió “explosiva”, asseguren des de l’organització. Per acabar, el dimecres, 18 de novembre, a les 16.30 h, es projectarà al Cafè del Teatre el documental ‘Muguruza 40 FM Tour’. En aquests dos casos, l’entrada és gratuïta.
- 50a Diada de l’Agrupació Sardanista Amics de Castellar (7 de novembre)
La tradició sardanista a Castellar del Vallès ve de lluny. Hi ha constància que el 1920 es van començar a ballar sardanes, però amb el pas dels anys es va anar perdent fins que el 1975 un grup de persones es va unir per fer revifar aquesta dansa catalana al municipi. L’any passat, l’Agrupació Sardanista Amics de Castellar va celebrar els cinquanta anys de vida i enguany es durà a terme la cinquantena diada.
Serà el dissabte, 7 de novembre, amb una doble ballada al matí i a la tarda. A partir de les 11.30 h, a la plaça Calissó, la Cobla Selvatana oferirà nou sardanes. A partir de les 17 h, a l’Espai Tolrà, el programa continua amb disset sardanes més que interpretaran la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona i la Jovenívola de Sabadell. L’organització prepararà coca i cava per tothom.
- XXX Diada dels Castellers de Sant Cugat (15 de novembre)
Un altre aniversari rodó, en aquest cas a Sant Cugat del Vallès. El passat 23 de febrer, els Castellers de Sant Cugat van donar el tret de sortida a la celebració dels trenta anys d’història, amb tot un seguit d’activitats programades al llarg de l’any.
El diumenge, 15 de novembre, a les 12 h, la plaça d’Octavià serà l’escenari de la trentena diada castellera en què els Gausacs estaran acompanyats dels Castellers de Sants i els Minyons de Terrassa.
- Observació Solar pública (15 de novembre)
Aster, Agrupació Astronòmica de Barcelona, ha preparat una activitat per veure el sol a través de telescopis amb filtres “per poder captar els fenòmens que tenen lloc a la seva superfície” i apreciar el seu moviment aparent a conseqüència del moviment de rotació de la Terra. Membres de l’associació acompanyaran les participants amb explicacions sobre el que estan observant.
És una activitat gratuïta oberta a tots els públics que es farà d’11 h a 14 h a la plaça de l’Assemblea de Catalunya, de Barcelona. La proposta s’emmarca en el programa de la Festa Major de la Sagrera i en la Setmana de la Ciència 2026.
- Festival Muses (fins al 21 de novembre)
Continuen els concerts del Muses, el festival de l’escena musical femenina organitzat per Alma Associació Cultural, que va començar el 3 d’octubre amb l’actuació de Judit Neddermann. Els pròxims dies es podran veure les propostes de Núria Andorrà (7 de novembre, 20 h, Mèdol Centre d’Arts Contemporànies, Tarragona), Ana Curra (14 de novembre, 21 h, Sala Lo Submarino, Reus), Susana Miranda (12 de novembre, Centre Cultural Castell del Cambrer, Reus), Arantxa Sagardoy i Alfredo Bravo (12 i 15 de novembre, Centre Cultural Castell del Cambrer, Reus), Anna Amigó (20 de novembre, 19.30 h, Museu de Reus) i Martirio (21 de novembre, 21 h, Teatre Bartrina, Reus).
Les entrades per als espectacles de pagament ja estan a la venda i per als gratuïts, s’ha de fer reserva. Així mateix, del 13 al 15 de novembre, el Centre Cultural Castell del Cambrer acollirà l’exposició gratuïta ‘Herències transformades’, de Susana Miranda, una mostra complementària al seu espectacle en què els teixits “poden dialogar amb un espai que també ha acumulat capes de temps, usos i memòries”.
- Campanya ‘Porta’m al teatre’ (22 de novembre)
El diumenge, 22 de novembre, promet ser el gran dia del teatre familiar a tot Catalunya. L’Associació d’Empreses Productores de Teatre de Catalunya (ADETCA) impulsa per primer cop aquesta jornada per “reivindicar el valor cultural, educatiu i social de les arts escèniques adreçades a infants i joves”, fomentar que vagin al teatre i reconèixer la tasca de les professionals que hi treballen i dels equipaments.
S’hi han adherit quaranta-quatre teatres i equipaments de trenta-un municipis i s’han programat quaranta-sis espectacles de circ, clown, música, màgia, teatre de text, d’objectes, titelles, musicals i teatre visual. La campanya és possible gràcies a la col·laboració de l’Associació de Teatre per a Tots els Públics (TTP), la Fundació La Xarxa d’Espectacle Infantil i Juvenil de Catalunya i 3Cat.
- Veus Film Fest. Festival Internacional de Cinema Polític i de Pensament de Catalunya (del 26 al 29 de novembre)
Catalunya compta amb un nou festival cinematogràfic. Del 26 al 29 de novembre, veurà la llum el Veus Film Fest, impulsat per l’Ajuntament de les Borges Blanques i l’Espai Macià, dedicat al cinema polític, de pensament, memòria i transformació social. Les impulsores s’han inspirat en la figura de Francesc Macià per la seva vinculació amb la capital de les Garrigues i com a “pioner a entendre el poder de la imatge i del cinema com a instruments de comunicació política, cultural i de construcció de consciència col·lectiva”.
Una trentena de produccions formaran part de la programació, amb una secció oficial que entregarà premis als millors llargmetratges i curtmetratges. Hi haurà quatre seccions paral·leles amb projeccions, debats, activitats i exposicions sobre memòria històrica, patrimoni cinemàtic, desinformació i discursos manipuladors, i cinema com a força de canvi social i polític. Els espais de projecció seran l’Espai Macià, la plaça de l'1 d’octubre, el Pavelló de l’Oli, el Casal Marino i centres educatius del municipi per “fomentar l’esperit crític entre la ciutadania i les noves generacions”.
- Exposició ‘Solitud’ (fins al 30 de novembre)
L’espai Cal Duch de Mollerussa acull fins al 30 de novembre aquesta mostra centrada en la solitud tractada des de diferents punts de vista, sigui un fet dolorós sigui un moment de reflexió personal. L’exposició consta de deu obres dels artistes Oriol Arumí, Rosa Maria Bargalló, Anna Boria, Guillem Duch, David Fernández, Aïda Fontova, Ramon Gabernet, Ester Gasol, Josep Maria Maya i El Tractor del Amor.
L’associació ArtPla és qui l’organitza i vol donar així visibilitat i una oportunitat a artistes del territori a exposar les seves creacions. Per poder veure la mostra amb una visita guiada, cal concertar hora a través del perfil d’Instagram o el correu electrònic associacioartpla@gmail.com.
Afegeix un nou comentari