Àmbit de la notícia
Social

El futur del cinema després del coronavirus: com i quan podrem tornar a les sales?

Entitat redactora
FCVS
Autor/a
Rubén Escobar
  • Moltes entitats i cineclubs veuen difícil la reobertura a curt termini pels límits d'aforament.
    Moltes entitats i cineclubs veuen difícil la reobertura a curt termini pels límits d'aforament.
  • Auditori de la sala de projecció de pel·lícules de Zumzeig.
  • Els cinemes ja poden obrir a partir de la fase 2 amb aforament limitat.
    Els cinemes ja poden obrir a partir de la fase 2 amb aforament limitat.

Les entitats i cineclubs esperen poder reobrir al públic durant la desescalada en un escenari d’incertesa, aforament reduït i estrictes mesures de seguretat.

Els cinemes a Catalunya comencen a veure la llum al final del túnel. Després de tres mesos de paràlisi, algunes sales com és el cas del Truffaut de Girona començaran a reobrir i reprendre el seu funcionament habitual. Aquest serà el primer cinema que obrirà a tot el país, amb una obertura gradual i sense esperar a les grans estrenes.

L’escenari, però, és un pèl incert encara per a moltes entitats i cineclubs que es dediquen a la difusió de la cultura cinematogràfica. Moltes sales i festivals de cine s’han transformat i apostat per l’online, però la rendibilitat és encara un dels hàndicaps al qual s’enfronta el sector per poder reobrir. “Hem decidit esperar fins al setembre, només tenim 72 butaques i obrir amb un 30 o 50% de l’aforament no seria rentable”, afirma Alba Villarmea, membre dels cinemes cooperatius Zumzeig.

En el cas dels cineclubs la realitat és molt diversa i variada. La majoria d’entitats que es dediquen a la projecció de pel·lícules no tenen un espai propi i desenvolupen les seves activitats a ateneus, centres cívics o altres equipaments municipals. Des de la Federació Catalana de Cineclubs (FCC) valoren que aquells amb un auditori més gran, com és el cas del Club Cinema Castellar, sí que podran reobrir les seves activitats al juny, i altres hauran d’esperar a la tardor.

L’obligatorietat de mantenir les distàncies de seguretat ha fet posar a tot el sector cinèfil en un escenari desconegut i incert. Molts cineclubs que fins avui dia no tenien butaques numerades ni entrades amb reserva online s’hauran de plantejar nous models en coordinació amb els centres on desenvolupen les seves activitats. “Potser la solució és posar una persona que controli les sales i coordinar les entrades i sortides del públic”, afirma Olga Iglesias, treballadora de la FCC.

La federació estatal de cinemes ha elaborat d’actuació per adaptar les sales a les condicions de reobertura, fixades en la fase 2 de la desescalada, amb mesures com: fomentar la venda online d’entrades, eliminar el tall físic a l’entrar, reforçar les taquilles amb mampares, facilitar dispensadors de gel hidroalcohòlic, habilitat indicadors de distància a tota la instal·lació  o, excepcionalment, permetre l’agrupació de persones si conviuen a la mateixa llar. El Gremi d’Exhibidors de Catalunya ha calculat que les restriccions d’aforament faran perdre 43,5 milions d’euros mensuals.

Gran pantalla vs ‘streaming’, el nou debat que afronta el món del cinema

“Des de Zumzeig intentarem fer actes a l’aire lliure perquè sembla més fàcil poder realitzar-los”, afirmen des de la cooperativa. Moltes sales petites encara es troben en una situació difícil per poder reobrir físicament amb mesures concretes, i per tant, s’han de reinventar. Alguns cineclubs també s’estan plantejant poder oferir cinema d’estiu en espais grans on es permeti el retrobament entre el públic amb seguretat.

En aquest sentit, fomentar el cinema en línia seria una alternativa a la gran pantalla. Un exemple d’això seria el que han fet els festivals de cinema entre els mesos març i juny, com és el cas del D’A Film Festival Barcelona, que va arribar a un acord amb la plataforma Filmin per oferir les seves pel·lícules en streaming. “Després de tot això la virtualitat ja no marxarà”, pronostica Villarmea.

Més seguretat, més visualitzacions i més abast territorial. Aquests són alguns dels beneficis que proporciona la virtualitat. Malgrat tot, la FCC valora que el moviment dels cineclubs té ganes trobar-se i de discutir les trobades en persona. “Aquesta aturada que hem tingut fa replantejar-nos la possibilitat de poder fer servir els mitjans online per fer alguns fòrums, però veure cinema a través de la pantalla d’ordinador i veure-ho en persona no és el mateix”, reflexiona Olga Iglesias. Alguns cineclubs han apostat per fer cinefòrums en línia durant el confinament o aprofitar plataformes de pagament o gratuïtes com Facebook per fer trobades virtuals.

Les pel·lícules que projecten els cineclubs i les entitats pertanyen a un cinema més independent i d’autor, i per tant, el públic no té la urgència d’anar a veure la novetat a la sala de cinema. Els cineclubs, en aquesta línia, projecten obres que ja s’han estrenat i que ja han passat per cinemes comercials. “El que vol el públic dels cineclubs és trobar-se i això és un plus que una plataforma en streaming o un cinema comercial no té”, afegeixen. Una de les essències del cineclubisme és, precisament, el contacte directe entre el públic.

Els cinemes comercials, amb més marge d’actuació

Els cinemes que disposen de nombroses sales amb centenars de localitats tindran més facilitat per poder reprendre la seva activitat. “Per a un cinema gran obrir a la meitat pot ser rentable, però per a les superfícies més petites és més difícil”, apunta Alba Villarmea, descrivint la situació que viu actualment Zumzeig.

Les noves estrenes com l’esperat Tenet de Cristopher Nolan començaran a arribar entre els mesos de juny i juliol. Precisament, la manca d’estrenes és un altre dels motius pels quals cinemes com Zumzeig han decidit no obrir. “No volíem tornar a obrir amb la mateixa programació amb la qual vam tancar el mes de març”, afirmen.

Els cinemes Girona i els Maldà durant la pandèmia s’han unit a plataformes online en les quals algunes distribuïdores han fet estrenes exclusives, com Matthias & Maxime, que al març es va poder veure durant tres dies a Filmin. Tot i això, les estrenes en línia no acaben de funcionar a nivell d’ingressos, perquè molta gent no vol pagar una pel·lícula a preu de taquilla per 6€ quan la subscripció a una plataforma en streaming pot ser més econòmic.

“Des de Zumzeig no hem apostat per aquestes iniciatives perquè tenim un cinema molt de barri”, afirma Villarmea, tot i que reconeix el contacte de la plataforma Movi per oferir a la seva base social un ús gratuït de tres mesos per a tota la seva base social. “Aquest contacte ens ha fet pensar que potser hauríem de treballar més aquest vincle amb les plataformes streaming de cara al setembre”, afegeix.

Algunes entitats que ja han confirmat la seva obertura durant el mes de juny són: CineClub Patronat La Catequística (Figueres), Cineclub la Garriga, Cineclub Alter (Torelló), Cineclub de l’Associació Cultural de Granollers, Cineclub de la Comarca del Moianès, Cineclub Vic, Cineclub Amics del Cinema de la Vall de Ribes (Ribes de Freser) o el Cineclub Pezenelagua (Sagunt).

El suport de les administracions públiques, clau per recuperar el sector cultural

Els cinemes, així com tot el sector cultural, necessitaran ajudes per poder recuperar-se del tancament de gairebé tres mesos. La Generalitat de Catalunya ja ha llençat algunes línies d’ajuda per donar suport al sector, més centrades en l’estructura i les despeses de funcionament. “No pot haver una aturada tan bèstia sense cap ajuda perquè no podrem reprendre l’activitat”, avisa Olga Iglesias.

Pel que fa a les administracions, la Federació Catalana de Cineclubs ha recordat que hauran de ser més flexibles amb les subvencions i els terminis de justificació i esperen que “posin de la seva part”. Els cineclubs han passat dos mesos amb por i amb patiment a nivell econòmic i actualment estan esperant veure quina serà la resposta del públic. Alguns cineclubs tenen ajudes municipals però la molts depenen dels seus socis i sòcies.

A Zumzeig Coop ja han rebut molts correus de la base social assegurant que al setembre tornarien a renovar els seus carnets i des de la cooperativa han agraït aquest suport. “El nostre públic té ganes de venir i aquestes ganes ens diferencien d’anar a veure una pel·lícula a sales Cinesa o a Yelmo”, comenta Alba Villarmea. Des de la cooperativa celebren que l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya ja han llençat ajuda per recolzar a les cooperatives de l’àmbit cultural.

Les adaptacions del sector del cinema durant el confinament

Moltes entitats han hagut d'encomanar-se als ERTO per poder sobreviure econòmicament. En el cas dels cineclubs, molts funcionen gràcies a la col·laboració del voluntariat. A Zumzeig, per exemple, són cinc persones contractades i en assemblea van decidir aprovar l'expedient de regulació temporal i completar-lo amb el 30% restant, una situació que també es perllongarà durant el mes de juny.

A Zumzeig tenen un espai de restauració, el Bistrot, que obrirà els propers dies 11, 12 i 13 de juny. El cicle de cinema a l'estiu que prepara la cooperativa serà organitzat pel mateix Bistrot. Actualment, a més, estan desenvolupant un catàleg educatiu amb activitats d'alfabetització audiovisual per a escoles i instituts del barri de Sants, conjuntament amb Educoop. En aquest cas estan plantejant com poder oferir-los digitalment si les escoles no reobren al setembre.

A la FCC també van aturar de cop les seves activitats i programacions. En col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya durant el confinament han gestionat el projecte Filmoxarxa, una iniciativa de cinema europeu de qualitat en la qual han estat treballant per tenir un catàleg. També han elaborat tallers online, cursos i cicles de cinema amb la Biblioteca Vapor Vell.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari