Àmbit de la notícia
Cultural

VulnerARTS: la proposta pel Mutare 2022 de la Fundació Carulla

Entitat redactora
Fundació Pere Tarrés - Transversal
Autor/a
Maria Bombardó Soro
  • Mutare 2021_4
    Mutare 2021.
  • Mutare 2021_5
    Mutare 2021.
  • Mutare 2021_6
    Mutare 2021.

El títol d’enguany evoca a la incidència que l’art pot tenir en l’acompanyament de les persones vulnerables, que serà el centre dels diàlegs d’aquesta jornada. A més, la sessió inclourà una experiència immersiva en la qual el públic podrà experimentar aquesta relació.

La quarta edició del Mutare se celebrarà el 26 de maig a la Nau Bòstik de Barcelona, per a la qual ja estan obertes les inscripcions. La jornada, organitzada com sempre per la Fundació Carulla, porta com a títol ‘VulnerARTS: com les arts abracen la vulnerabilitat’. Tal com s’intueix, la proposta girarà al voltant del poder de les arts per connectar i acompanyar persones en situació de vulnerabilitat.

Ja fa quatre anys des que la Fundació Carulla va posar en marxa el Mutare, sempre amb la iniciativa d’incitar al diàleg i la reflexió col·lectiva sobre la capacitat que té la cultura de transformar la societat. Enguany, la jornada inclou propostes immersives, pensades per involucrar a les persones assistents en els espais més que mai, tot i que en el passat Mutare sempre ha comptat amb un esperit experiencial.

Experimentar l’art i la vulnerabilitat

La sessió començarà, com sempre ho ha fet, oferint al públic una vivència artística directa.  A l’inici de la trobada es presentaran tres creacions artístiques inèdites en les quals les persones assistents seran agents actius, diluint així la frontera entre artista i observador i motivant el diàleg entre àmbits. L’objectiu d’aquest espai és que l’audiència reflexioni sobre la seva pròpia vulnerabilitat, connectant amb ella des de l’emoció i descobrint com l’art hi ha estat sempre present.

Un intercanvi de vivències picat

Després d’aquestes experiències, s’iniciarà una altra de les constants del Mutare, les píndoles ‘Inspira’. Es tractarà de cinc xerrades de no més de deu minuts on persones implicades en la confluència entre art i vulnerabilitat narraran la seva experiència. Això ho faran a través d’un diàleg on participarà l’equip creador del projecte i les persones que hi participen, de manera que en cada píndola es tractarà una disciplina artística diferent i en la seva potencialitat transformadora.

El primer diàleg s’abordarà la qüestió de la comunicació no verbal en el dia a dia i la dificultat que els projectes culturals tenen per arribar a entitats socials dedicades a la cohesió de persones amb atàxia, una malaltia neurodegenerativa. Hi participaran Clara Manyós, guanyadora de la Beca SOS Cultura 2021 i Lluís Manyós, malalt d’atàxia.

Seguirà una exposició sobre el Musical’s Choir, un grup coral format per joves de la Ciutat Vella, per part de Cristina Colomer i Mouna Halhol El Harrak. El grup es presenta com un espai on les persones participants poden millorar l’autoestima i expressar les seves angoixes, pors i emociones a través de la música.

La següent píndola la protagonitzaran Inés Boza i Loli Navais, que dialogaran al voltant del seu projecte ‘Diari del meu cos’. Es tracta d’una iniciativa que ofereix a dones grans del barri del Besòs un espai on trobar-se i prendre consciència de la condició de cuidadores que han desenvolupat.

El quart espai d’Inspira anirà dedicat a la Ràdio Nikosia, la primera emissora d’Espanya gestionada per persones amb problemes de salut mental. La presentaran Martín Correa-Urquiza i Marta Galego.

Finalment, Alice Monteil, Mireia Plans i Abel Parra Sorribas debatran sobre un projecte col·laboratiu en el qual la fotografia és utilitzada per persones que han estat víctimes d’abusos sexuals per compartir la seva experiència, fent sevir aquest art com una eina d’apoderament, intercanvi i transformació personal i social.  

L’espai principal

Després de les píndoles, el Mutare oferirà la conferència central, a càrrec de Lucía Miranda. Miranda és directora d’escena, gestora cultural, dramaturga i educadora, i també la fundadora de Cross Border, un projecte format per una companyia teatral, una escola de teatre aplicat i una cuina dedicat a la innovació cultural. “Es tracta d’un espai on investigar i desenvolupar projectes amb altres grups i disciplines”, explica Miranda.

A la conferència, la dramaturga tractarà d’integrar tot el coneixement generat als primers espais de la jornada. Quim Rubio, cap de projectes de la Fundació Carulla valora de la següent manera el paper de Miranda: “haurà d’observar totes les experiències viscudes, integrar-les i interpretar-les des de la seva mirada. Incorporarà els coneixements, però també les sensacions del moment”.

Cocreació i diàleg

“Mutare té un risc. Com que ens obrim a processos de cocreació, pot passar qualsevol cosa, i és això el que el fa especial”. Així parla Rubio d’un espai que tindrà lloc cap al final de l’edició. Es tracta de la dinàmica de creació, on les persones participants es dividiran en tres grups en els quals intercanviaran coneixements i experiències i provaran de donar resposta a situacions reals de vulnerabilitat.

L’objectiu d’aquesta part de la sessió és teixir ponts de diàleg entre els sectors social i cultural perquè prenguin consciència de la seva complementarietat en la incorporació de les arts en els reptes diaris. Així ho expressa Rubio: “Com quan uneixes dos elements químics i passa una reacció. Això és el que anem a buscar”.

L’esperit de la jornada

L’objectiu del Mutare, com cada any, és oferir una experiència que obligui a repensar situacions i relacionar diversos camps professionals. De fet, Quim Rubio remarca que aquesta sessió és en realitat el primer pas d’un procés més llarg, dedicat precisament a la transformació social a través de la cultura. D’aquí que Rubio conclogui el següent: “Som conscient que, en un matí de treball, no pot sortir una recepta màgica. Però aquest no és l’objectiu de la jornada. És el de connectar disciplines i persones; compartir sensacions i idees. I, d’aquesta manera, facilitar que el món social tingui present l’art en la seva tasca i, alhora, que el món artístic tingui en compte la possibilitat de treballar des d’una perspectiva de transformació social”.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari