Joves de la Fundació Comtal creen un joc amb robots per millorar la salut emocional dels infants
Comparteix
‘Robots per la salut mental’ és un projecte en què joves nouvinguts del programa 'Construeix-te' han adquirit competències tecnològiques i transversals per crear un joc enfocat a treballar el benestar d’infants i jovent.
“Al setembre, quan va començar el projecte, gairebé ningú tenia coneixements informàtics; ara, saben fins i tot programació”, destaca l’Elvira Mora, dinamitzadora del GarageLab, el laboratori de fabricació digital de la Fundació Comtal. La formadora ha estat una de les persones que ha exercit com a mentora en el projecte ‘Robots per a la salut mental’, que ha impulsat l’entitat dedicada a oferir oportunitats a infants, adolescents i joves en situació de vulnerabilitat.
L’Elvira parla amb satisfacció de la feina ben feta amb el jovent que ha participat d’aquest projecte, en què catorze joves d’entre setze i vint-i-un anys que fa poc temps que estan a Catalunya han treballat plegats per crear un joc educatiu basat en la robòtica que permet treballar amb infants la salut emocional.
Una tasca que no és gens senzilla, i més tenint en compte que la majoria dels joves no tenien competències bàsiques en l’àmbit digital. “Hem aconseguit trencar l’escletxa digital amb què molts venien”, remarca la dinamitzadora.
‘Robots per a la salut emocional’ és un projecte innovador que han liderat joves nouvinguts que participen en el programa d’inserció laboral ‘Construeix-te’, en el marc de l’Escola de Segona Oportunitat de la fundació, que cerca proporciona al jovent una nova ocasió de formar-se per realitzar la transició des de l’escola al món laboral en les millors condicions. Dinamitzat des del Garage Lab, s’ha centrat a combatre la bretxa digital i, alhora, millorar el benestar emocional dels infants i joves que atenen.
Robots per treballar la salut emocional dels infants
“La idea del projecte va sorgir per tal de donar resposta al malestar emocional que la pandèmia i altres factors ha provocat en els mateixos infants i joves de la fundació”, explica la Noemí Expósito, coordinadora de l’àrea socioeducativa de l’entitat.
Durant les primeres sessions, es va treballar de valent amb els joves amb el propòsit que adquirissin competències bàsiques digitals, que molts d’ells no tenien. Igualment, formant part del projecte, també han millorat altres competències, com les lingüístiques, entre altres.
“Als joves els hem ensenyat a programar per blocs i despertar en ells la vocació tecnològica, és una bona manera d’iniciar-se en el món digital i saber si tenen curiositat per seguir i estudiar alguna carrera tecnològica”, subratlla Mora, en declaracions a Betevé recollides per la fundació.
El projecte "Robots per la salut mental” dinamitzat des del GarageLab, vol donar continuïtat a la feina que fem per trencar l’escletxa digital i millorar el benestar emocional dels infants i joves que atenem.
— Fundació Comtal (@FundacioComtal) June 13, 2023
Ho expliquem a Betevéhttps://t.co/rtwRyP3OKM
Al cap del carrer, i només uns mesos després de començar el projecte gairebé sense nocions tecnològiques, els joves han aconseguit assolir un objectiu que no és fàcil: crear i desenvolupar un joc que permet treballar amb els infants l’educació emocional a través de la programació basada en la robòtica, el disseny i la impressió 3D.
Es tracta d’un joc de taula amb robots dissenyat perquè els infants més menuts de la fundació puguin aprendre a identificar, conèixer i gestionar les emocions mentre passen una bona estona.
Un joc pensat i dissenyat en diverses fases
El procés que ha portat a la creació del joc s’ha dividit en diverses fases. Un cop apreses les nocions bàsiques en tecnologia, el següent pas –entre els mesos de gener i febrer– ha consistit a muntar els robots Maqueen i Legomindstorm i avesar-se amb la seva programació. Des del març, el treball s’ha enfocat a iniciar la part de creació del joc, que ha inclòs la fabricació de tots els seus components –fitxes, cartes i tauler, entre altres– a través del disseny i la impressió 2D i 3D.
“Vaig arribar a Espanya i no sabia res, i ara puc dir que he après moltes coses”, diu a Betevé el Cheikh Fall, un dels participants del projecte. Un dels seus companys, l’Aymana el Mokaddam, valora la finalitat de la iniciativa, però també ressalta els aprenentatges que el grup ha adquirit en el camí: “Participar en aquest projecte que serveix per a ajudar a saber identificar millor les emocions m'ha semblat molt important. Nosaltres hem après molt amb la robòtica, que no és fàcil, i també hem millorat l'idioma”.
Per mostrar la seva creació, el 27 de juny es va fer l’acte de presentació del joc, en què els joves es van convertir en Game Masters i van dinamitzar el joc amb un grup d’infants del casal d’estiu de la Fundació Comtal.
Gràcies a projectes com aquest, el jovent és protagonista del seu propi procés d’aprenentatge i pot adquirir competències transversals. Des de la fundació creuen en les seves potencialitats, incideixen en la seva autoestima i els ajuden en la recerca de formació i el desenvolupament de competències imprescindibles per construir-se de nou i albirar un futur digne.
Afegeix un nou comentari