5 eines per apropar la tecnologia a la infància

Colectic - Informàtic
Kit de Makey Makey, un joc per iniciar-nos en el funcionament de l'electrònica. Font: Makey Makey
Kit de Makey Makey, un joc per iniciar-nos en el funcionament de l'electrònica. Font: Makey Makey

5 eines per apropar la tecnologia a la infància

Colectic - Informàtic
Resum: 

La robòtica, l'electrònica i la programació són coneixements que encara no arriben a gran part de la població.

La tecnologia és el present i el futur. Aquest sector és el que disposa de més llocs de treball i millor pagats, però només és accessible a una part de la societat.

Durant el curs acadèmic 2017-2018, només el 8% dels títols universitaris obtinguts per dones van ser en enginyeria i arquitectura, davant del 27,8% dels títols obtinguts per homes.

A més, la tecnologia està majoritàriament dissenyada per homes blancs, un fet que té com a conseqüència algoritmes racistes que discriminen persones pel seu origen o els seus trets físics.

En la tecnologia, com a la societat, hi operen aquests sistemes d'opressió ja des de la falta de referents i els estereotips. Aquesta part més invisible de les violències ens afecta des que naixem i es perpetua des de la infància amb l'educació.

El sistema educatiu i l'educació en el lleure té la responsabilitat d'actuar per revertir-ho.

Fem un recull de 5 eines per apropar la tecnologia a la infància a través del joc.

Makey Makey

Com funciona un dispositiu electrònic? Com li arriben les ordres d'un comandament que ens permeten, per exemple, jugar a un videojoc?

Aquest joc educatiu consisteix en una placa electrònica semblant a un comandament de videojocs i diversos cables cocodril per enllaçar-la amb qualsevol objecte quotidià per convertir el que vulguem en un comandament que doni ordres a un dispositiu electrònic a través d'un USB.

Perquè funcioni cal seguir aquestes passes:

  • Connectar el cable USB a un ordinador.
  • Connectar un cable cocodril a alguna de les connexions de l'apartat Terra ("Earth") i tocar-lo amb la mà.
  • Connectar els cocodrils a qualsevol de les connexions de la placa i a elements conductors que tanquin el circuit com ara fruita o paper l'alumini.
  • Creativitat per desenvolupar un projecte.

Els resultats van des de crear un piano i que les tecles siguin fruites, a fer una plataforma de ball. Aquí trobareu diverses aplicacions específicament dissenyades per fer servir amb aquesta eina.

Little Bits

Aquest joc educatiu compta amb petits blocs electrònics anomenats bits que s'uneixen amb imants. Permet fer circuits electrònics de forma senzilla i divertida.

Els bits tenen diferents funcions segons el color.

  • Blau: és la font d'energia i s'endolla a un cable que va a la pila. Tot circuit ha de començar amb una peça d'aquest tipus.
  • Rosa: controlen el circuit enviant senyals. Són, per exemple, un interruptor o un acceleròmetre.
  • Taronja: augmenten l'abast del circuit i permeten fer bifurcacions o connectar altres sistemes com Arduino.
  • Verd: fan una tasca com ara fer so, llum o moviment. Són, per exemple, llums led, motors, ventiladors o brunzidors.

MBots

Aquests robots educatius són útils per endinsar-se en el món de la robòtica a través de l'electrònica i la programació.

El muntatge

Funcionen amb una placa mCore situada a la part superior basada en Arduino, que es pot programar amb MBlock, un programa de codi lliure basat en el sistema de blocs de l'Scratch.

Aquesta placa té quatre connexions per a sensors, un interruptor per encendre'l, un brunzidor per fer sons, un botó, dos leds, un sensor de lluminositat i un sensor d'infrarojos.

Aquests robots s'adquireixen desmuntats perquè el muntatge també ha de ser un procés d'aprenentatge.

Un cop muntat, el robot ja té vida sense necessitat de programar-lo.

  • Si l'enceneu i premeu el botó, es desplaçarà sense xocar.
  • Si el premeu una segona vegada, s'activarà la funció de seguiment de línies que permet al robot diferenciar una línia negra del fons i poder seguir un circuit.
  • Si premeu el botó un tercer cop, el robot s'apagarà.

A programar!

Per programar-lo s'ha de connectar a un ordinador via bluetooth o amb un cable USB. També és necessari descarregar el programa MBlock 3 a través de la web.

Per configurar-lo ens haurem d'assegurar dels següents factors des del menú del programari:

  • A 'Connectar' apareix connectat al port que toca.
  • A 'Placa' apareix connectat a la placa del mBot corresponent.
  • A 'Extensions' apareix seleccionat MakeBlock.
  • A 'Connectar' actualitzem el 'firmware' del robot per poder-lo anar provant a mesura que el configurem.

Un cop programat, haureu d'anar a 'Editar' i seleccionar el mode Arduino. Veureu com, a la dreta, el nostre codi de sistema de blocs es converteix en un altre llenguatge de programació. Per traslladar aquest codi al robot seleccionareu 'Pujar a Arduino'.

Plastilina conductora

La plastilina conductora és una eina que ens pot servir per introduir la primera infància als circuits elèctrics. Es comercialitza, però també es pot fer manualment amb farina, sal i llimona ja que la sal conté electrons i la llimona electròlits.

Aquest material modelable apropa als infants l'electricitat i fa que la puguin incorporar a les seves figures preferides alhora que aprenen sobre els components elèctrics, la potència elèctrica o com afecta la forma del material conductor.

App inventor

Aquest programari permet crear aplicacions de forma senzilla.

Per fer-lo servir cal entrar a la plataforma, seleccionar 'Crear apps' i 'Crear un projecte nou'. A més, us podeu instal·lar l'aplicació Mit AI2 Companion al dispositiu mòbil per veure a temps real com quedarà la vostra aplicació.

El disseny es fa amb un sistema de programació basat en blocs força intuïtiu que permet anar afegint elements a la pantalla com ara botons o imatges, i programar-los per interactuar-hi.

Un cop dissenyada, cal anar a 'Generar' al menú superior i es pot extreure un QR per descarregar-la al mòbil o descarregar un arxiu APK per instal·lar-la.