Àmbit de la notícia
Cultural

Sergi Peña: “És un orgull contribuir a la democratització de la cultura”

Entitat redactora
LaviniaNext
Autor/a
Ivan Caparròs
  • El Sergi Peña és un dels fundadors d'AMEBA.
    El Sergi Peña és un dels fundadors d'AMEBA. Autor: Xavier Boet.
  • El Parkfest, el festival anual que organitza AMEBA, se celebrarà el 14 de desembre.
    El Parkfest, el festival anual que organitza AMEBA, se celebrarà el 14 de desembre. Autora: Alba Rupérez.
  • AMEBA treballa per promoure i visibilitzar el talent de creadors i discjòqueis de música electrònica de Barcelona.
    AMEBA treballa per promoure i visibilitzar el talent de creadors i discjòqueis de música electrònica de Barcelona. Autora: Alba Rupérez.

AMEBA és una associació que treballa des del 2014 per estimular el talent de Barcelona en l’àmbit de la música electrònica i la cultura del discjòquei, des de la formació fins a la promoció.

La passió per la música i la tecnologia va empènyer el Sergi Peña a fer-se tècnic de so mentre col·leccionava discos i feia de discjòquei. L’any 2014, juntament amb uns amics amb inquietuds similars, van crear l’Associació de Música Electrònica de Barcelona (AMEBA). Peña també és membre organitzador del Parkfest, el festival anual que organitza AMEBA, codirector del Flea Market de Barcelona i col·laborador de la ràdio digital Dublab, on condueix 'Músiques concretes', un programa de música electrònica, experimental i new age.

Ens pots explicar què és AMEBA?

És una associació sense ànim de lucre que treballa per promoure i visibilitzar el talent de creadors i discjòqueis de música electrònica que hi ha a Barcelona. Ens interessa la cultura urbana i les noves tendències musicals i en volem fer divulgació. Per aconseguir-ho, organitzem iniciatives dirigides a joves inquiets i artistes de la nostra ciutat. Pretenem donar suport a creadors i artistes per ajudar-los a desenvolupar el seu potencial i promoure el seu treball.

Com va sorgir la idea de crear-la?

Des de sempre ens ha agradat molt la música electrònica i la cultura del discjòquei. Anàvem a concerts, sessions o festivals on tocaven diversos artistes i una de les coses que vèiem és que els artistes locals, si formaven part del cartell, sempre quedaven en un segon terme. Aquí a Barcelona se li donava prioritat als artistes internacionals. A les primeres hores de la sessió, quan hi ha poca gent, és quan es programaven els artistes locals. Quan les sales estaven més plenes, actuaven els noms internacionals. 

Això no passa a altres ciutats del món?

No, allà donen importància als artistes locals col·locant-los a la meitat o al final de la sessió. Per una banda, se'ls intenta promocionar, donar-los una oportunitat davant d’una nova audiència, i per l’altra, el públic no es veu obligat a quedar-se fins al final per veure l’artista principal. La majoria de gent que segueix tota la sessió pot descobrir artistes que no tenia previst escoltar i endur-se alguna sorpresa agradable. La motivació inicial per crear AMEBA era intentar trencar aquesta dinàmica que hi havia a Barcelona. La vam fundar l’any 2014 quatre amics: el Marc Soler, l’Ignasi Catalán i l’Hernán Lagos, que ja no hi és, i jo.

Quines activitats dueu a terme?

Muntem esdeveniments per promocionar els artistes locals i, alhora, fem tasques de formació i divulgació. Els nostres esdeveniments es caracteritzen, a diferència de la majoria dels que se celebren a Barcelona, per comptar amb un cartell 100% local. L’any 2015 va néixer l’Ameba Parkfest, que és el nostre festival anual i, actualment, el principal esdeveniment d’AMEBA. 

I pel que fa a la formació?

La branca formativa té una part enfocada a socis, adults o joves, i una altra dirigida a infants a través de tallers. També hem creat un cicle de xerrades, l’Ameba Talks, on parlem de temes interessants o curiosos relacionats amb la cultura del discjòquei i la música electrònica amb l’objectiu de fer-ne pedagogia. Fins ara, s'ha parlat del soroll en la música, de les minitecas, discoteques mòbils de Veneçuela molt populars des dels noranta, o dels picós, uns sound systems típics del Carib colombià. 

Parla’ns del festival

És l’esdeveniment principal de l’associació, tant per volum i per difusió com per ingressos. Aquest any 2024 se celebrarà el 14 de desembre al Parc de la Gran Via, a l'Hospitalet. El festival dura de les dotze del migdia a les dotze de la nit. L’any 2025 el farem al maig i estem pendents de parlar amb l’ICUB i l’Ajuntament per veure on es pot fer.

Quina acollida tenen els esdeveniments?

Molt bona. En els últims festivals que hem fet a Barcelona hem aplegat més de 12.000 persones en cada un. Per als artistes, poder actuar davant d'aquest públic els permet donar-se a conèixer. També apareixen cartells per tota la ciutat, a premsa… Són esdeveniments on es fan vídeos i fotos on els artistes es veuen envoltats de públic. Aquest entorn obre portes a noves contractacions per a altres esdeveniments o en altres ciutats. Hem tingut artistes com Bofirax o Intruso, que han passat pel festival i després han fet el salt a festivals més grans com el Sónar o el Brunch Electronik. 

Al cap i a la fi, el vostre objectiu és promocionar i donar a conèixer artistes locals.

Exacte, es tracta de donar-los la importància que es mereixen. També estem molt orgullosos de ser actors en la democratització de la cultura. Els nostres esdeveniments són gratuïts i amb preus de consumició populars. El públic ens ho agraeix i això és molt gratificant. Els nostres esdeveniments no suposen una barrera de preu per a ningú, al contrari. La idea és que, independentment del seu nivell adquisitiu, tothom pugui viure un festival de música i pugui passar-s'ho bé sense gastar-se molts diners.

"Volem que tothom pugui viure un festival de música i passar-s'ho bé sense gastar-se molts diners".

Quins continguts oferiu als tallers?

Preguntem als socis quines inquietuds tenen, què volen aprendre, què els interessa…  Fem tallers molt variats, sobre com fer música, com punxar, com promocionar-se, com enviar demos als segells… Una vegada coneixem els interessos dels socis, es programen els tallers. Aquests tallers tenen una entrada de preu reduït pels socis, i els que no ho són, paguen un preu normal, de manera que els beneficis i els descomptes els gaudeix la gent associada. 

Llavors, això estimula que la gent es faci sòcia?

Sí, tothom que hi està interessat s'acaba fent soci perquè val la pena. Si la quota anual val cinquanta euros i els descomptes de molts tallers són de 20 euros, només assistint a dos o tres l’any ja surt a compte. Una altra cosa de l’associació que també és molt gratificant és que donem l'oportunitat als socis a punxar en els nostres esdeveniments. Molts no han tocat mai en públic i, si ens presenten el seu projecte artístic, poden acabar tocant per primera vegada, gràcies a nosaltres en clubs, sales o al festival.

En quins espais treballeu?

Estem fent tallers en centres cívics, escoles, esplais, festivals… Sobretot, fem esdeveniments en centres cívics. Al Centre Cultural Albareda del Poble Sec n’hem fet molts. També al Convent de Sant Agustí del Raval, que compta amb una programació intensa de música electrònica. Aquests són els dos centres cívics de Barcelona més importants de la ciutat centrats en la música, la música electrònica, la cultura de DJ i la producció musical. També hem col·laborat amb altres associacions, on fem xerrades i tallers; i en sales, com la sala Taro de Sants. I el festival, des del 2023, el fem a l’Hospitalet. També participem en la festa major del Raval.  

Rebeu suport econòmic de les administracions?

Les subvencions públiques no arriben al 5% del nostre pressupost anual. L'associació es finança principalment amb els esdeveniments. A part, hi ha les quotes dels socis i les inscripcions als tallers. De fet, els esdeveniments són els que generen els diners per poder desenvolupar tota l'oferta formativa, que normalment dona pèrdues. El festival, tot i ser gratuït, genera una bona recaptació gràcies a les barres. En alguns esdeveniments també hi ha pèrdues, però en altres no. Per sort, fins ara, la majoria sempre ens han donat beneficis que permeten fer més activitats. 

Quina importància té el voluntariat per a AMEBA?

Al final, tot plegat també es tira endavant gràcies al treball voluntari, com en la gran majoria d'associacions. Estem intentant poder arribar a tenir gent contractada, però és molt difícil. Hi ha alguns autònoms externs que cobren feines puntuals, però el 95% de la feina que es fa a l'associació és mà d’obra de socis i voluntaris. Sense això, seria impossible.

Amb quins mitjans tècnics compteu?

No tenim mitjans propis, però tenim relacions amb algunes botigues com Cutoff Pro Audio, responsables de les llicències d'Ableton, el software més important per crear música. Com que és costós, fem tot el possible per poder oferir la versió demo, una prova gratuïta d’uns mesos, per als nostres socis, perquè puguin començar a practicar. I per qui el vulgui tenir, podem oferir descomptes. És important proporcionar aquestes eines a la gent jove per demostrar que amb un ordinador se t'obre tot un món de possibilitats. Actualment, amb molt poques eines pots començar a trastejar i crear música a casa. 

L’ecosistema de Barcelona de grans festivals i de sales importants us beneficia o us perjudica?

Abans de la pandèmia, anàvem per bon camí. Les sales i els clubs més importants estaven programant cada vegada més artistes locals, s'estaven obrint. Actualment, però, ens estem trobant que, després de la pandèmia, s'està tornant a programar intensament, però les principals sales de Barcelona com Razzmatazz o Apolo han tornat una altra vegada als grans noms internacionals.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari