Ajuts a la recerca Creu Casas Sicart, 2026
Ajuts de la Xarxa Vives d’Universitats i l’Institut Ramon Muntaner per impulsar projectes de recerca innovadors en el context local i comarcal, liderats per PDI de les universitats de la Xarxa Vives, en col·laboració amb centres d’estudis locals o ateneus federats. Els projectes, en català o aranès, han d’alinear-se amb els ODS, garantir l’accés obert als resultats i proposar retorn social al territori.
Xarxa Vives d’Universitats i l’Institut Ramon Muntaner, amb el suport del Departament de Recerca i Innovació i del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
- Cultura, Religió i Esport
- Drets humans i Pau
- Educació
- Recerca i Innovació
Objecte
La convocatòria d’ajuts a la recerca Creu Casas Sicart 2026 té per objectiu promoure projectes de recerca que incorporin transferència de coneixement, proposats pel personal docent i investigador (PDI) de les universitats de la Xarxa Vives, en el marc de centres i instituts d’estudis de recerca local i comarcal o en col·laboració amb aquests i amb ateneus federats. Els projectes han de donar resposta a reptes vinculats al territori de referència o a l’especialitat temàtica de l’entitat, sempre situats en un àmbit territorial concret.
Els projectes han d’incloure propostes d’aplicabilitat i retorn social dels resultats, tenir com a marc de referència els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i garantir que els resultats siguin consultables en accés obert. Es poden presentar propostes de qualsevol àmbit de coneixement de les ciències humanes i socials i de l’àmbit científic i tecnològic, i es valora la incorporació de tecnologies digitals. Els resultats s’han de presentar en català o aranès.
Persones i entitats beneficiàries
Poden optar als ajuts el personal docent i investigador (PDI), tant a temps complet com parcial, de les universitats de la Xarxa Vives que hagin subscrit el conveni PDI-Loc o en tinguin el compromís de signatura. El projecte s’ha de presentar sempre a través de la universitat de referència, que serà qui gestionarà l’ajut i rebrà l’aportació econòmica.
Les sol·licituds han de comptar amb la participació d’un centre o institut d’estudis local o comarcal i/o d’un ateneu federat, i acreditar la vinculació de la persona investigadora amb l’entitat, així com la participació activa del centre en el projecte. Les propostes poden presentar-se de manera individual o bé mitjançant un equip de recerca, encapçalat per una persona investigadora principal. No es pot presentar més d’una sol·licitud per PDI, i no s’hi poden presentar projectes que ja hagin estat beneficiaris en l’edició anterior.
Import i nombre d’ajuts
Per a la convocatòria 2026 es preveu atorgar:
- Entre 2 i 4 ajuts de 10.000 €.
- Entre 2 i 6 ajuts de 5.000 €.
Les sol·licituds hauran d’ajustar el pressupost a una de les dues modalitats d’ajut (10.000 € o 5.000 €). Els costos indirectes que apliquin les universitats poden arribar fins a un màxim del 25 %, d’acord amb els criteris interns de cada institució.
Despeses subvencionables
Són despeses subvencionables, entre d’altres:
- Material fungible necessari per al desenvolupament de la recerca.
- Retribució de personal temporal vinculat al projecte (preferentment estudiantat becat o amb encàrrecs formals).
- Serveis tècnics o específics imprescindibles per a la recerca.
- Despeses derivades de la participació del centre d’estudis local o comarcal (fins a un màxim del 40 % del total).
- Despeses estructurals i de gestió del grup de recerca i cànon de la universitat per la gestió de la sol·licitud (fins a un màxim del 40 %).
- Digitalització o reproducció de materials documentals.
- Publicacions, exposicions o altres fórmules de transferència de resultats.
- Dietes i desplaçaments de PDI o personal vinculat directament a la recerca.
Només es podran imputar despeses corresponents a l’any 2026.
Presentació de sol·licituds
Les sol·licituds s’han de presentar mitjançant el formulari en línia habilitat per la Xarxa Vives, adjuntant-hi la documentació requerida (formulari de sol·licitud, memòria del projecte i acreditació de la vinculació amb el centre d’estudis o ateneu federat). En cas de no disposar de signatura digital, cal fer arribar també la documentació per correu electrònic i postal, d’acord amb les indicacions de les bases.
L’acció forma part del Pla d’enfortiment de la llengua catalana en el sistema universitari i de recerca, que vol reforçar la presència del català en la docència, la recerca, la gestió i la publicació, i garantir els drets lingüístics de la comunitat universitària.