TitulArts: un projecte sobre drets i refugi a través de les arts escèniques
Comparteix
El Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN) ha creat el projecte per a dones i infants kurds i àrabs en situació de refugi.
El projecte TitulArts neix amb l’objectiu de defensar els drets socials, culturals, sexuals i reproductius de dones i infants d’origen sirià, kurd i àrab, que es trobin refugiats a la ciutat d’Amed (Turquia), a través de disciplines artístiques i de l’acompanyament psicosocial. Els motius pel qual s’ha establert el projecte a aquesta ciutat són varis, però n’hi ha dos de principals: la seva proximitat amb la frontera de Síria, i el fet que és una de les poblacions més grans del sud-est de Turquia, que rep més persones refugiades.
Laura Chimini, responsable del projecte del CIEMEN, explica les diferents fases en les quals s’ha organitzat TitulArts: inicialment, hi ha una formació amb metodologia artística, per tal que les educadores puguin donar suport psicosocial a les dones i infants, en un procés vivencial i participatiu, amb eines pràctiques i teòriques en termes de resolució de conflictes i gestió de les relacions entre les persones. Les educadores són habitants d’Amed, locals, i formen part del teixit associatiu cultural i artístic.
Dones i infants refugiades: les participants
Les usuàries del projecte, per altra banda, són persones refugiades que provenen de Rojava, la zona septentrional de Síria, de la qual s’han vist obligades a fugir a causa del conflicte bèl·lic latent des de 2011. Són persones d’identitat cultural kurda o àrab, i viuen en els districtes de renda baixa de la ciutat: Sur i Bağlar. “Hi ha majoria de persones kurdes i, és per això, que les persones àrabs viuen moltes discriminacions, també pels conflictes al llarg de la història”, afirma Chimini.
Per a les organitzadores, ha estat un acte important agrupar amb cura aquestes persones, tenint en consideració els possibles conflictes que podien sorgir. “El sentiment satisfactori d’un resultat positiu i observar la pinya que han fet les dones, ha estat molt important”, defensa la responsable del projecte.
Hi ha diferents activitats troncals que s’han dut a terme, totes elles emmarcades dins de disciplines artístiques: des de tallers amb el guió com a eix central, altres amb el teatre, la dansa, la música i les arts plàstiques, amb els objectius de reconstrucció de memòria, cultura i identitat.
També acompanyar les dones a parlar i tractar temes tabú, com poden ser els exercicis dels seus drets sexuals i reproductius, que entre dones d’una mateixa família, no se’n parla. “Hem creat un espai on les dones s’han pogut expressar tranquil·lament: sense prejudicis, sense pors, sense barreres”, afirma Chimini.
A més, s’han realitzat activitats amb la finalitat d’acompanyar els infants refugiats en una vivència creativa i artística, perquè se sentin només nenes: “La majoria d’infants no tenen la possibilitat d’accedir a una formació on es puguin expressar com a infants, res més”, defensa Laura Chimini.
Algunes instantànies de la tercera i última mostra d’art celebrada a #Amed, on es van mostrar i gaudir en col·lectiu diversos espectacles de dansa i música i obres de teatre i arts plàstiques creades per dones i jovent en situació de refugi dins del projecte #TitulArts pic.twitter.com/NVJT97E0Z3
— CIEMEN (@elciemen) January 26, 2022
La construcció d’un pont
Un exemple d’activitat va consistir a construir un pont sense referència: es va dividir l’equip en dos grups diferents, cada un col·locat en una habitació separada i l’única via de comunicació era a través dels responsables que cada grup havia escollit. Un dels equips tenia com a portaveu una dona expressiva, líder, amb veu i força. Va distribuir les tasques, en les quals es van reproduir alguns estereotips de gènere: els homes muntaven l’estructura i les dones la decoració.
L’altre equip, comptava amb una responsable més altruista i empàtica. En aquest cas, cada membre construïa el pont, cada persona era una peça fonamental. No hi havia rols de gènere. A nivell funcional, el tros del pont del segon grup era més robust.
Qui hi ha darrere de TitulArts
Per a dur a terme el projecte TitulArts, s’ha comptat amb la col·laboració de quatre entitats diferents, dues de catalanes i dues turques. L’equip de Catalunya està format pel Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), que lidera el projecte, i Creart, una organització que treballa amb la finalitat de donar veu i recolzar la població infantil, les joves i dones, a través de l’art, com a eina d’acompanyament i desenvolupament psicosocial.
Les entitats de la ciutat d’Amed que col·laboren en el projecte són, per un costat, l’Associació de l’Acadèmia de Cinema del Pròxim Orient, l’objectiu principal de la qual és crear vincles de solidaritat entre persones aficionades a les arts. El focus de la seva activitat està a garantir drets culturals a la població kurda i refugiada més vulnerable, des d’una perspectiva feminista. I l’Associació d’Investigació i Seguiment de la Migració a Mesopotàmia, plataforma Goç-Der, garanteix els drets de migrants, refugiats i desplaçats interns a la ciutat d’Amed.
La continuació del projecte a Catalunya
La projecció de futur de TitulArts rau en la implementació de tallers de metodologia artística sobre la reconstrucció de memòria i identitat d’un poble. Serà a centres educatius i claustres, a Barcelona, Rubí i Sant Boi de Llobregat. A més, en el marc de la setmana del 8 de març de 2022, es presentarà una mostra artística amb obres dels infants i de les dones kurdes i àrabs, que han realitzat durant el projecte.
Afegeix un nou comentari