Recursos i consells per orientar-se a la muntanya sense aparells electrònics

Minyons Escoltes i Guies de Catalunya
Autor/a:
Anna Echeverria
No ens podem oblidar del mapa i la brúixola quan marxem d'excursió Font: Agrupament Escolta i Guia Flos i Calcat
No ens podem oblidar el mapa i la brúixola quan marxem d'excursió

Recursos i consells per orientar-se a la muntanya sense aparells electrònics

Autor/a:
Anna Echeverria
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Resum:

Quan marxem d’excursió el primer que hem de tenir clar és on anem i quin itinerari farem. No es pot partir de la improvisació ja que la muntanya cal anar-hi amb respecte. Us donem alguns consells i recursos per a orientar-vos a la muntanya.

Aconseguim un mapa

Per planificar la nostra excursió caldrà que aconseguim un mapa topogràfic de la zona per tal de situar-nos i poder preparar l’itinerari, i dur-lo sempre a sobre per si tenim dubtes o ens perdrem.

Per poder llegir bé un mapa hem de poder entendre els seus elements i la seva simbologia. Per aquest motiu ens fixarem en:

• L’escala

L’escala d’un mapa ens explica la relació matemàtica que hi ha entre les dimensions reals i el mapa. Habitualment els mapes de muntanya treballen amb una escala de 1:25000, això vol dir que 1cm del mapa representa 25.000cm a la realitat (o el que és el mateix, 250m).

• La llegenda

En un mapa sempre trobarem un espai dedicat a l’explicació sobre els símbols i colors que hi apareixen. Se sol dibuixar el símbol acompanyat d’un text breu del que representa. Parem-hi atenció per poder llegir correctament la zona i els camins.

• El nord

En els mapes moderns el Nord s’acostuma a ubicar a la part superior.

• Les corbes de nivell

Són les línies imaginàries que uneixen tots els punts que tenen la mateixa alçada sobre el nivell del mar. Aquestes línies ens ajuden a conèixer el desnivell d’un terreny. Si les corbes de nivell estan molt juntes vol dir que el terreny fa molta pendent, com més separades estiguin, més suau serà el pendent.
Les corbes de nivell més gruixudes, són les corbes mestres i inclouen l’alçada per escrit per facilitar la comprensió del mapa.
En els mapes amb escala 1:25000 l’equidistància (diferència d’altitud que hi ha entre dues corbes de nivell) és de 10 metres.

Agafem la brúixola!

Aquest gran invent ens ajuda a mantenir el rumb en tot moment. Podem resseguir sobre el terreny el camí que ens hem fixat. Això sí, procuremr orientar correctament el mapa fent coincidir el Nord del mapa amb el Nord real i observar sempre el terreny. Agafem alguna referència llunyana (muntanya, torre, edifici, etc.) que per la seva alçada elevada sigui fàcilment visible des de tot arreu i seguim-la. En els moments en que la perdem de vista, haurem de tornar a guiar-nos amb la brúixola.

I si ens perdem?

Si en algun moment no sabem on som, ens hem d’ajudar del mapa i la brúixola fent servir la tècnica de triangulació sobre el terreny. No saps com funciona? Ara t’ho expliquem:

1. Pugem a un lloc elevat per tenir una visibilitat més bona.
  2. Fem coincidir el Nord del mapa amb el Nord real (amb l’ajuda de la brúixola)
  3. Busquem sobre el terreny dos o tres senyals que siguin fàcils d’identificar sobre el mapa (cims, poblacions, ermites, etc.)
  4. Mesurem amb la brúixola els graus respecte el Nord (Azimut) de cada punt que hem identificat.
  5. Amb un llapis traslladem al mapa la direcció dels dos punts. El lloc on les dues línies es creuen és el punt del mapa en el que ens trobem.

I no ens oblidem del senyals que la natura i algunes construccions ens donen per orientar-nos:

• El sol surt per l’est.
  • Al migdia la nostra ombra assenyala el nord.
  • La molsa en el tronc d’un arbre marca el nord.
  • Les plaques solars estan orientades al sud.
  • Les esglésies i ermites sempre tenen l’altar orientat cap a l’est.

Informacions extretes de Campaments i Més.

Comentaris

Hola bona tarda, ja se que ara no es possible pero m'agradaria fer un curs senzill d'orientacio e interpretacio de mapes, i tambe veure algun recurs com wikiloc per baixarme rutes al mobil que puguin funcionar sense conexio a internet, en podrieu dir a quina organitzacio en puc adrçar quan s'aacabi el confinament!!