Àmbit de la notícia
Social

Drets i salut mental

Entitat redactora
Fundació Via-Guasp
Veu Col·laboradora
  • La Fundació Via-Guasp treballen per reforçar les pràctiques professionals centrades en la persona.

La Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat va impulsar un canvi de paradigma en l’àmbit de la salut mental. Des de la Fundació Via-Guasp treballen per avançar en aquesta línia i reforçar les pràctiques professionals centrades en la persona. 

Històricament, les persones amb problemes de salut mental han patit vulneracions de drets o, directament, no han gaudit dels mateixos drets que la resta de la població. Tal com es recull a la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (CDPD), malgrat els avenços assolits, 'les persones amb discapacitat continuen trobant barreres per participar en igualtat de condicions amb les altres en la vida social i [...] es continuen vulnerant els seus drets humans a totes les parts del món'.

La Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat és un tractat internacional de l’ONU, adoptat el 13 de desembre de 2006 a Nova York, amb l’objectiu de 'promoure, protegir i assegurar el gaudi ple i en condicions d’igualtat de tots els drets humans i llibertats fonamentals per a totes les persones amb discapacitat'.

L’Estat espanyol va ratificar la Convenció el 2007, i aquesta va entrar en vigor el 3 de maig de 2008. Des d’aleshores, s’han impulsat mesures per adequar el marc normatiu als seus principis. En aquest sentit, l’any 2021 va entrar en vigor la Llei 8/2021 per la qual es reforma la legislació civil i processal per al suport a les persones amb discapacitat. Aquesta norma elimina les figures d’incapacitació i tutela per a persones adultes i les substitueix per un sistema de suports basat en el respecte a la voluntat, els desitjos i les preferències de la persona, en coherència amb la Convenció.

A Catalunya, l’any 2024 el Govern de la Generalitat va aprovar l’avantprojecte de llei de modificació del Codi civil de Catalunya per adaptar-lo a la Llei 8/2021 i a la Convenció, desplegant la figura de l’assistència com a mesura de suport i avançant cap a la desaparició dels processos d’incapacitació.

Més enllà de la participació de l’entitat en aquests canvis normatius —a través de l’Espai de treball per a la modificació del Codi civil català i de reunions amb representants institucionals—, des de la Fundació Via-Guasp aposten per un canvi de paradigma en les pràctiques professionals i en l’acompanyament a les persones amb problemes de salut mental.

En aquest marc, l’equip de l'entitat ha participat en diverses accions formatives i actualment tots els professionals estan desenvolupant la formació QualityRights de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). El programa QualityRights és una iniciativa internacional que promou un enfocament de la salut mental basat en els drets humans, d’acord amb la Convenció. Té com a objectius millorar la qualitat de l’atenció i dels serveis, prevenir vulneracions de drets, promoure la presa de decisions amb suport i fomentar pràctiques centrades en la persona, la recuperació i la inclusió comunitària.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari