Àmbit de la notícia
Social

La Cantània subtitularà les cançons per als alumnes i públic amb sordesa

Entitat redactora
ACAPPS
Autor/a
ACAPPS
  • Concert de la Cantània a l'Auditori
    La Cantània a l'auditori. Font: ACAPPS

Una iniciativa sense precedents, que serà gstionada per la Federació ACAPPS, encarregada de subtitular en directe 37 concerts de la Cantània a l’Auditori.

La Cantània d'enguany, que duu el títol 'Les portes del món', incorporarà per primera vegada subtítols a les seves cançons. Així, l’alumnat amb sordesa podrà seguir totes les cançons a través d’una gran pantalla que projectarà els subtítols de cada peça en directe. Un suport que permetrà millorar la inclusió en aquest esdeveniment, facilitant el seguiment de les cançons per a tothom. 

La Cantània és una activitat participativa que promou l’Auditori amb les escoles de primària de Catalunya que interpreten una obra de compositors i compositores de reconegut prestigi. A l'edició d'aquest any, en el marc del projecte Ara Cultura, l'Auditori col·labora amb la Federació ACAPPS per promoure l’accessibilitat a les persones amb sordesa, subtitulant el total dels 37 concerts que conformaran la Cantània entre l’abril i el juny.

Per l’entitat, aquesta actuació significa un gran pas endavant i un exemple de com la cultura pot ser inclusiva amb les persones amb sordesa. Aquest és un dels eixos en què està treballant ACAPPS, a l’espera de l’aprovació del decret que comportarà una major accessibilitat a tot arreu, i un dret normalitzat per a les persones amb sordesa.

“Totes les persones han de poder accedir als seus entorns, també al cultural. Si no se’ls ofereixen les mesures d’accessibilitat necessàries, estan sent discriminades i excloses de participar-hi. La subtitulació és una mesura d’accessibilitat clau per a tot el col·lectiu de persones amb sordesa. Si bé s’ha normalitzat el seu ús en continguts audiovisuals, ara cal fer el salt als subtítols en directe a qualsevol acte social o cultural: és possible i ho estem fent des de fa 18 anys”, explica David Prujà, coordinador de la Federació ACAPPS.

L’Auditori, un referent de la cultura inclusiva a Catalunya

La subtitulació de 37 concerts de la Cantània no és un fet aïllat sinó que forma part d’una política de l’Auditori per a garantir la inclusió de tot el seu públic, també de les persones amb pèrdua auditiva, un col·lectiu cada vegada major (una de cada quatre persones de més de 65 anys té presbiacúsia, la pèrdua progressiva d’audició a causa de l’edat).

Amb aquest esperit, l'Auditori ja té ha posat en funcionament un sistema de bucles magnètics a les taquilles i a dues de les sales, així om més de 40 bucles magnètics portàtils per a altres actes i espais on puguin ser necessaris. El bucle magnètic és un dispositiu que permet que el so arribi molt millor a l’audiòfon o a l’implant coclear de les persones amb sordesa, i per això el seu ús en espais públics i d’atenció és un gran suport perquè puguin sentir-hi molt millor.

Lluís Torralbo, responsable dels serveis educatius i d’accessibilitat de l’Auditori, afirma que ara que existeixen solucions tecnològiques, s’han de garantir. “No es pot deixar ningú enrere de viure la música, l’art, la cultura. Fa un temps es va posar en contacte amb nosaltres una família amb una filla amb sordesa que portava implant coclear i necessitava el bucle magnètic. En aquells moments no en teníem però el vam llogar. La nena va poder venir al concert amb els seus companys de classe i estava emocionada. Si no, hauria estat exclosa. Això no ho podem permetre i aquí ens hem de conscienciar tots”.

La col·laboració amb la Federació ACAPPS és el resultat d'aquest compromís amb l'accessibilitat. Aquesta entitat. a través del seu servei propi d’Accessibilitat a la Comunicació, fa 18 anys que ofereix la subtitulació en directe de tot tipus d’actes públics i privats i, des de fa dos anys, també de continguts audiovisuals en diferit.

Comparteix i difon

Afegeix un nou comentari