Nil Barutel: “Participar a la vida cultural de la teva ciutat o del teu territori és un dret universal”
Comparteix
Descobrim l'associació Riborquestra, una organització del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera de Barcelona que a través d’orquestres i cors comunitaris i intergeneracionals obre portes a la socialització i a la integració.
Nil Barutel sempre s'ha mogut a cavall entre la creació artística, l'àmbit social i el sector educatiu. Fa vuit anys que és al capdavant de la Riborquestra. Va estudiar violí i polítiques públiques. A banda d’assessorar institucions i administracions públiques, ha format part d’iniciatives com Xamfrà, el centre de música i escena del Raval, i ha treballat en l’avaluació de programes com #WelcomeBIB, un programa d'integració vinculat a les biblioteques de Catalunya.
Actualment, compagina la direcció de la Riborquestra amb un doctorat, sota el paraigua de la Universitat Pompeu Fabra i l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), sobre l'impacte en l’entorn i la comunitat dels grans equipaments culturals a partir del cas de ‘La gata perduda’, la primera òpera comunitària del Gran Teatre del Liceu.
Què és la Riborquestra?
És una entitat del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera de Barcelona que va néixer fa una mica més de deu anys, tot i que, prèviament, el projecte havia format part d'una altra entitat que, arran de la crisi del 2008, va haver de tancar el projecte. Tot i les dificultats del moment, les famílies van decidir agrupar-se per continuar el projecte, van mantenir els instruments i així va néixer l'associació Riborquestra.
Per tant, no deixa de ser un projecte de caràcter familiar.
Sí, de fet, una de les singularitats de l'associació és que la Junta de l'entitat encara està formada per les famílies dels infants i joves de l'orquestra, o d’elles mateixes, que com a adults, també participen en les orquestres o els cors. A part d'aquesta Junta, hi ha tot l'equip tècnic que treballem per a l'associació. Som 16 persones i 350 participants.
Quina és l'activitat principal de l’associació?
Les orquestres i els cors comunitaris i intergeneracionals, que es troben els divendres a la tarda en diversos espais de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, al Casc Antic de Barcelona. Aquesta activitat, des d'on es vehicula tot plegat, es divideix en tres eixos: es fa pràctica d’instruments, després hi ha assajos amb les orquestres o el cor d’adults i es complementa amb tallers de llenguatge musical i cor infantil. Al llarg de l’any, hi participen unes cent persones. A banda, des de l’associació promovem més iniciatives i activitats, sobretot amb escoles i instituts.
Quin és el principal objectiu de l'associació?
La millora del benestar dels habitants del barri. Busquem millorar els vincles entre les persones. Parlem d'un barri molt divers on trobem des de persones que tenen bastants recursos econòmics fins a persones que en tenen molts menys. Hi ha diferències molt importants, per exemple, entre el Born i el Pou de la Figuera. També hi ha molta diversitat d'orígens. Per tant, la voluntat és oferir un espai on es faci possible una barreja entre tots aquests perfils diferents.
“Som un projecte cultural i artístic, però l'objectiu, sobretot, és social.”
Així, la música gairebé és l’excusa per fer una feina que va més enllà.
Som un projecte cultural i artístic, però l'objectiu, sobretot, és social. Intentem oferir un espai de trobada on, durant una estona a la setmana, es facilitin i s’estableixin vincles entre persones que a priori són diferents. Així, la idea és trencar aquesta tendència tan habitual de les persones a agrupar-se només amb aquells més similars.
Quines persones formen part del projecte?
És un projecte obert a totes les persones del barri. Mirem la composició de participants que tenim a l’Associació Riborquestra i ho comparem amb el teixit del barri, per veure fins a quin punt ens allunyem o ens apropem de la realitat.
A quines conclusions heu arribat?
Diria que l'èxit dels últims anys és que tenim molta barreja i això, tot i que no hauria de ser així, és encara molt singular. Ens agrada que sigui així. Intentem donar preferència a les persones del barri, però també a aquelles persones que es troben en una situació de major vulnerabilitat. La Riborquestra és una proposta destinada bàsicament a facilitar l'accés i la participació de totes les persones a la pràctica artística, un dret universal. Sobretot, estem parlant de gent que no havia tingut l'oportunitat de tocar un instrument o de cantar en un cor, gent que comença.
Per tant, el nivell de les participants és més aviat inicial.
Et diria que entre inicial i mitjà. Amb tot, també ens interessa incorporar persones que ja toquen o que havien tocat i que passat un temps volen recuperar la pràctica d'instrument. D'aquesta manera, podem tenir un nivell musical més avançat, i alhora aquestes persones poden ser referents per als participants que comencen.
Tot plegat, sense perdre de vista el vostre objectiu central.
Exacte, com deia, és assegurar l'accés a la població de gent que, per primera vegada, s'aproxima a tocar o a cantar en una orquestra o en un cor. Algun participant ens ha dit que s'hi voldria quedar per sempre, i aquest és un altre dels èxits de la Riborquestra, que la gent s'hi senti molt còmode. És un projecte destinat a generar socialització, a passar una bona estona aprenent, estant amb gent i coneixent gent nova. El divendres a la tarda, a més, en ser el final de la setmana, afavoreix, sobretot entre els adults, que en acabar puguis prendre alguna cosa i establir vincles.
Teniu relació amb altres entitats o institucions?
Sí, a banda de l'activitat dels divendres, també hi ha totes les activitats que desenvolupem en els centres educatius del barri. Fa uns tres o quatre anys que treballem amb dues escoles de primària i un institut, l'Escola Cervantes i l'Escola Pere Vila, i l'Institut Verdaguer. Tot va començar amb l'Escola Cervantes, perquè és on assajàvem, ells ens deixaven l'espai on tenim l'oficina i on fem els tallers.
“Com a procés comunitari hem d'estar molt en sintonia amb la realitat del barri en l’àmbit artístic i social.”
I així es va gestar la col·laboració.
En trobar-nos allà, juntament amb la directora va sorgir la idea de fer l'activitat també amb un dels seus cursos. Així vam arrencar i posteriorment vam començar a vincular primària amb secundària per permetre una continuïtat d'aquell alumnat que li havia interessat a primària i volia seguir, a més de fomentar la participació dels joves. En total, entre aquests centres hi ha uns 260 infants i joves que hi participen.
Col·laboreu amb alguna escola més?
A banda de les dues escoles de primària i de l'institut, també fem un taller a l'Escola bressol Puigmal per a nadons i les famílies i aquest any hem començat també a treballar en un centre de l’Hospitalet de Llobregat. La voluntat, a més d’incorporar la música a tots els infants i joves en edat escolar i d’afavorir la socialització, és la de sumar tots els agents educatius cap a la idea de Barri educador, en el qual tothom suma per generar un espai educatiu que compren totes les edats.
En quins espais centreu les activitats?
Treballem de forma deslocalitzada. A més de l’Escola Cervantes, ens cedeixen espais equipaments públics com el casal de barri Pou de la Figuera i com l'Espai Jove Palau Alòs. Ens agrada dir que optimitzem l'ús dels espais que ja existeixen al barri, ja que s’aprofiten les franges en què són lliures per fer-hi nova activitat, i n’estem molt agraïts. Des d’aquest vessant associatiu, sempre treballem en xarxa.
Afegeix un nou comentari